3D tisk je v automotive průmyslu nezastupitelný, znělo jednohlasně na workshopu aditivní výroby

ncp 3d tisk

3D tisk patří mezi nejatraktivnější výrobní technologie vůbec a stále více přitahuje pozornost průmyslových podniků. To potvrdil workshop „3D tisk a jeho využití v Automotive“, který Národní centrum Průmyslu 4.0 uspořádalo ve spolupráci s partnery ŠKODA AUTO a AutoSAP.

Návštěvníky workshopu jsme tentokrát přivítali v novém prostoru multimediální místnosti na CIIRC ČVUT. Nezbylo jediné volné místo. Své jistě vykonalo exkluzivní zastoupení hostů: nechybělo téměř žádné jméno, které v Česku dnes něco znamená z řad výrobců a distributorů 3D tiskáren a inovativních materiálů Stratasys, 3Dees a 3Dwiser.

Foto Sejkot

Foto: Roman Sejkot

Mezi stěžejní řečníky patřili zástupci předních českých firem ŠKODA AUTO, Prusa Research, Trilab, Fillamentum a Koyo Bearings ČR, kteří představili své zkušenosti a případové studie. Do akce se zapojili i návštěvníci workshopu. Přímo na místě jsme tak byli svědky velmi konstruktivních a zajímavých diskusí, které nastínily širokou paletu možností využití technologie 3D tisku v praxi.

Foto Sejkot

Foto: Roman Sejkot

Nechte konstruktéry konat. Pořiďte do podniku tiskárnu, dejte jim čas a prostor se s tiskárnou sžít. Uvidíte, že s velkou pravděpodobností přijdou s neotřelými nápady a zlepšováky, které přinesou extrémní úspory.

Foto Sejkot

Foto: Roman Sejkot

A jaké jsou další závěry našeho workshopu?

  • 3D tisk ve výrobním podniku nalezne prakticky vždy využití.
  • Největší možnosti využití aditivní výroby jsou patrné při prototypování, tisku pomocných dílů a nástrojů, kusové výrobě a tisku komplexních dílů.
  • 3D tisk zkracuje dobu vývoje a prototypování, čímž se společnosti stávají ještě více konkurenceschopnými a zároveň si otvírají cestu k více zakázkám a možnostem.
  • Příklady z praxe potvrdily, že díky použití 3D tisku lze dosáhnout úspor při výrobě dílu/komponentu mnohdy více než 75 %.
  • Před zavedením 3D tisku do podniku je dobré zvážit spolupráci s expertními partnery, kteří již mají s aditivní výrobou vlastní znalosti a zkušenosti, a umí poradit s výběrem vhodné technologie a materiálu.
  • I přes snížení predikce růstu trhu aditivní výroby v automobilovém průmyslu očekává trh výrazný růst (z 1,61 mld USD 2020 na 4,89 mld USD v roce 2027), čemuž odpovídá růst počtu prodejů průmyslových tiskáren v období 2020-2021 o 39 %.
  • Ukázkovým příkladem inovativního využití možností aditivní technologie je aplikace plastového i metalického 3D tisku ve ŠKODA AUTO. Kromě spolupráce napříč jednotlivými odděleními a sofistikovaného školení zaměstnanců vytvořila i důmyslný katalog 3D tištěných dílů, který je plně automatizovaný a funguje s podporou využití nástrojů Office 365. Tím bylo vytvořeno funkční prostředí, kde si mohou pomocné přípravky a nástroje vyrábět zaměstnance přímo na pracovišti.
  • 3D tisk pomáhá i při ulehčování pracovní zátěže prostřednictvím výroby speciálních ergonomických pracovních pomůcek. Jedním z unikátních projektů v automotive je také ochrana palce ve VW Slovakia usnadňující zaměstnancům nasazování nebo montáž dílů, při nichž je nevyhnutné použít velkou sílu. Po úspěšném testování tuto pracovní pomůcku využívá již několik desítek zaměstnanců.
  • Na technologii 3D tisku je možné nahlížet i optikou udržitelnosti. V případě správného použití může oproti konvenčně používaným technologiím nejen šetřit materiál a napomoct k efektivnějšímu využití energetických zdrojů, ale při použití vhodného materiálu přispět také k cirkularitě. Například materiál NonOilen společnosti Fillamentum je vyroben ze polymerů z obnovitelných zdrojů, je 100% biologicky odbouratelný a při jeho rozkladu nevznikají žádné mikroplasty.
  • Společnost Prusa Research si myslí, že v budoucnu by měla mít 3D tiskárnu každá výrobní firma. Napomoci tomu má i uvedení na trh nové cenově dostupné 3D tiskárny OriginalPrusa XL, která umožní tisknout velké předměty z plastu.

Foto: Roman Sejkot

Foto: Roman Sejkot

Děkujeme našim partnerům, prezentujícím i hostům, bez nichž by se tato akce nemohla konat. Speciální poděkování patří zejména Dr. Janě Polášek Filové ze společnosti ŠKODA AUTO a Aleně Nessmithové z NCP 4.0. Za moderaci děkujeme Robertu Keilovi, business development manažerovi Národního centra Průmyslu 4.0.

Foto: Roman Sejkot

Foto: Roman Sejkot

Autor: Alena Nováková a Robert Keil, NCP 4.0
Zdroj zprávy: Národní centrum Průmyslu 4.0
Národní centrum průmyslu 4.0