60 let od prvního prototypu průzkumné verze Delfína
Projekt s krycím názvem „Oko“ ukázal v roce 1964, co se za ním skrývá. Před 60 lety vznikl v Aero první prototyp průzkumné verze letounu Delfín s označením L-29 R. Dvoumístná průzkumná varianta L-29 R vznikla úpravou cvičného letounu L-29. Běžné vybavení Delfína bylo doplněno o letecké fotoaparáty sloužící pro šikmé a svislé snímkování terénu.
Speciální kontejner obsahující fotografická zařízení byl umístěný pod pilotní kabinou na spodní straně trupu. Vhodnost stroje pro taktický průzkum zabezpečila další modifikace – přídavné palivové nádrže napevno umístěné na konci křídel. Právě pro zvýšení doletu, který byl u základní varianty asi 900 kilometrů, získala průzkumná verze L-29 R dodatečné 200litrové nádrže.
V průběhu výroby proudového letounu L-29 Delfín se, mimo základní cvičné verze a průzkumné verze s označením L-29 R, vyrobila speciální akrobatická varianta L-29 A nebo jednomístná verze pro pokročilý výcvik L-29 RS. Celkem bylo v letech 1963 až 1974 vyrobeno 3 665 kusů letounu L-29 ve všech variantách.
L29 Delfín jednomístný, standardní verze (foto: Muzeum Kunovice)
Aero L-29 Delfín, který měřil na délku 10,81 m a rozpětí křídel měl 10,29 metru, byl první proudový letoun kompletně navržený a vyrobený v Československu a dodnes je řazený mezi dva nejrozšířenější cvičné proudové letouny na světě. Kromě cvičných úkolů sloužil například i na americké vrtulníkové výsadkové lodi a používal se i pro přípravu kosmonautů.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace vojenských a civilních letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Zdroj zprávy: AERO Vodochody AEROSPACE a.s.