AI řídí průmyslové vozíky v reálném čase

Společnost Linde Material Handling ukazuje, jak umělá inteligence revolucionizuje intralogistiku. V budoucnu budou manažeři skladů dostávat stále větší podporu umělé inteligence (AI) při optimalizaci procesů materiálového toku. Linde Material Handling (MH) ukáže, jak produktová vize funguje a postupně se stává realitou v technologické vitríně na veletrhu LogiMAT ve Stuttgartu. Řešení je vyvíjeno na základě výkonné AI platformy NVIDIA „Omniverse“, která bude využívat digitální dvojče ke sběru, zpracování a analýze obrovského množství dat ze skladových procesů v reálném čase. Právě v lednu oznámila mateřská společnost KION Group rozsáhlou spolupráci s lídrem na trhu s umělou inteligencí NVIDIA a odborníky na digitalizaci ze společnosti Accenture s cílem pozvednout průmyslovou automatizaci na novou úroveň.
Na rozšířené ploše veletržního stánku Linde MH je vidět scénář, který by mohl být zcela typický pro sklady „zítra“: ruční a automatizované průmyslové vozíky spolupracují dokonale uspořádaným způsobem s pomocí inovativní technologie AI. Z toho profitují zejména provozovatelé velkých flotil. Inteligentní hardware a software v kombinaci s obrovským výpočetním výkonem zajišťují, že každý proces ve skladu se stane transparentním a objednávky mohou být zpracovány rychleji, bezpečněji a flexibilněji prostřednictvím permanentní simulace.
„Strojové učení a neuronové sítě zefektivní sklad. Zvyšuje se průchodnost zboží, lze optimalizovat ruční a automatizované vozové parky a efektivněji využívat personál. Pointa je, že to povede k významným úsporám nákladů pro společnosti,“ říká Ulrike Just, členka představenstva Linde MH. „Jako jeden z technologických a inovačních lídrů v našem odvětví jsme začali vyvíjet řešení založená na AI. Tímto způsobem prorážíme novou půdu, abychom zlepšili konkurenceschopnost našich zákazníků a zajistili jejich tok materiálu i do budoucna. Plánujeme pilotní projekty s našimi prvními velkými zákazníky, protože se jim související investice obzvlášť vyplatí.“
Lokalizace v reálném čase vytváří transparentnost
Prvním krokem ve strategii Linde MH je propojení ručních průmyslových vozíků. Za tímto účelem intralogistická společnost v současné době vyvíjí lokalizační systém v reálném čase, který funguje jak uvnitř skladů, tak mimo budovy. Umožňuje bezproblémové sledování polohy každého vozidla a využívá inovativní ultraširokopásmovou technologii „nízké infrastruktury“. Prostřednictvím inteligentního displeje řidiči dostávají pokyny, jak se pohybovat skladem, nebo jsou informováni o nových nebo změněných jízdních příkazech. Systém kombinuje údaje o poloze s údaji o vozidle, jako je úhel natočení volantu. Tímto způsobem lze upravit trasu v reálném čase, pokud je na trase například příliš velký provoz a tím dochází ke ztrátě času.
V určitém okamžiku to bude možné pouze s AI
Koordinovaná spolupráce a optimalizace tras mezi ručními a automatizovanými průmyslovými vozíky – ve druhém kroku – však klade vzhledem ke zvyšující se složitosti výrazně vyšší nároky na výpočetní výkon počítačů.
„Pokud má být koordinováno 100 nebo více vozidel, lze toho dosáhnout pouze s vyšší úrovní inteligence a hardwaru, který dokáže zpracovat tak velké množství dat,“ vysvětluje Ron Winkler, výkonný ředitel digitální obchodní jednotky ve společnosti Linde MH. „Tady vstupuje do hry AI platformy NVIDIA Omniverse. Vznikne digitální dvojče skladu, virtuální obraz fyzické reality 1:1.“
V tomto digitálním dvojčeti lze simulace vypočítat ve zlomcích sekundy. Buď za účelem optimalizace jízdních tras a optimální koordinace AMR a ručních průmyslových vozíků, nebo k dosažení optimalizace stávajícího uspořádání skladů.
Co je speciální: Možná řešení pro měnící se požadavky nebo problémy ve skladu, jako jsou aktuální změny objednávek nebo zásob, hustota provozu v určitých skladových oblastech, překážky nebo přečnívající náklady, jsou zaznamenávány v reálném čase, simulovány v digitálním dvojčeti a nové výpočty jsou předávány zpět do řídicího systému vozidla – například, že pozdě přijíždějící kamion by měl být vyložen nejbližším vysokozdvižným vozíkem s příslušným vybavením. Za tímto účelem jsou všechna fyzická data z průmyslových vozíků (např. výkon motoru, úhel řízení) a infrastruktura (např. umístění regálů, jízdní trasy, strojní časy) digitálně uložena v platformě NVIDIA Omniverse. V tomto virtuálním prostoru se pak zpracovávají informace, které neustále pocházejí ze senzorů, inteligentních kamer vozidel a infrastruktury, softwaru pro řízení skladu a ovládacích prvků vozidel.
Technologickou přehlídkou na veletrhu LogiMAT Linde MH ukazuje, jak umělá inteligence posouvá intralogistiku na novou úroveň.
Simulace je klíčová
Inteligentní kamerové systémy na infrastruktuře i na ručních a automatických vozidlech jsou zodpovědné za sledování nosičů nákladu, AMR, ručně řízených vozidel a také za monitorování nákladových a skladovacích prostor. Jejich snímky jsou přímo interpretovány a dále zpracovávány AI.
Vitrína na veletržním stánku to ukazuje konkrétně: řidič vysokozdvižného vozíku přiváží zboží do předzóny skladu pomocí elektrického vysokozdvižného vozíku Linde. Z vymezené překládací plochy paletu vyzvedne čistě automatizovaný vysokozdvižný vozík Linde a dopraví ji do skladu. Aby bylo možné bezproblémově dokumentovat a sledovat materiály a zboží na platformě Omniverse, mobilní inteligentní kamera vozidla ručního vysokozdvižného vozíku automaticky pořídí snímek nákladu při vyzvednutí palety a uloží jej do systému. Zároveň detekuje osoby a překážky a okamžitě přizpůsobuje chování vozidla situaci. Stacionární kamery ve skladu poskytují systému informace o obsazenosti parkovacích míst, registrují i případné kolize s lidmi a mohou způsobit snížení rychlosti vozidel.
Co se ale stane, když řidič vysokozdvižného vozíku neumístí paletu na určenou plochu tak přesně, jak AGV běžně potřebuje? Digitální dvojče ví prostřednictvím stacionárních kamer, že paleta byla uložena, a předalo vychystávací příkaz jádru Linde L-MATIC. Díky inteligentní kameře čistě automatizovaného AGV rozpozná AI nakloněnou paletu a hledá řešení – v tomto případě vhodný přístup k nabírání nákladu. Totéž platí, pokud krabice sklouznou nebo část nákladu přečnívá. Tyto problémy se nevyhýbají ani stacionárním kamerám. V tomto případě by AI došla k závěru, že zboží by nemělo vyzvedávat AGV. Jádro Linde L-MATIC zůstává nehybné a lze mu přiřadit další objednávku přepravy. Místo toho AI vypočítala, které ručně ovládané vozidlo bylo poblíž, aby převzalo úlohu.
„Nakonfigurováním obrazu digitálního skladu lze každou myslitelnou konfiguraci infrastruktury a vozového parku simulovat ve 3D a testovat účinnost,“ vysvětluje Ron Winkler. „AI lze neustále trénovat a zdokonalovat. To vytváří podmínky pro úložný vesmír, který proaktivně řeší výzvy a neustále se zlepšuje.“
Zdroj zprávy: Linde Material Handling