E-Mobilita na veletrhu AMPER 2022

amper 2022 e-mobilita

Není to sice primární téma pro náš strojírenský portál, ale občas je zajímavé nakouknout i do jiných oborů. Konec konců, většina automobilek byla donucena na tento koncept dopravy přejít a asi není reálné se domnívat, že tlak na automobilky ustane a vše se vrátí do normálu.

Na veletrhu AMPER 2022 byla e-mobilitě obětována “rohová” část pavilonu F (na MSV 2021 tam byla DigiAréna). Bylo zde vystaveno několik elektroaut s elektrickými pohony, několik malých užitkových vozidel pro firmy a také základní prvky infrastruktury pro dobíjení. Pořídili jsme jen několik málo fotografií pro dokumentační účely, a ty vám nyní nabídneme ve formě tří minigalerií, do kterých jsme fotografie roztřídili podle výše uvedených skupin.

Elektroauta
Návštěvníci měli možnost si prohlédnout modely BMW i4, BMW THE iX, Kia EV6, Kia SPORTAGE Plug-in hybrid, minielektroautíčko elBlesk Tiger a elBlesk Tříkolku, SUBARU FORESTER MY22 a SUBARU XV e-boxer. K některým modelům byly vystaveny i nabíjecí stanice.

Užitková elektroauta
Nabídka užitkových vozů byla o něco skromnější. K vidění byly modely užitkových elektromobilů Goupil G2, G4, G6 a elBlesk Cenntro Metro…

Infrastuktura k e-mobilitě
Nabíjecí stanice na elektroauta a elektrokola nebo na jiné podobné dopravní prostředky jsou nezbytné pro celý koncept elektromobility a i když probíhá jistá standardizace, poslední vývoj směřuje 800V technologii, která umožňuje velmi rychlé nabití. To znamená, že starší a slabší technologie budou brzy nahrazeny novějšími. To se ovšem týká především elektroaut. Na Ampéru byly předvedeny nabíjející stanice ejoin a VOLTDRIVE SILENTIUM P smart. U elektrických kol, koloběžek a “motorek” to pravděpodobně tak horké nebude. Nicméně, i na se musí myslet, takže je třeba postarat se o jejich nabíjení tak jak to dělá například
smelvee.HUB od firmy Elmac.

AMPER AMPER

Elektromobilita je relativně nový obor, který byl bohužel poškozen nesmyslnou nátlakovou politikou EU, což samozřejmě vzbuzuje odpor potenciálních kupujících a vede k mnohem menšímu zájmu, než by byl v případě přirozeného vývoje poptávky a nabídky. Současný růst cen elektrické energie rovněž nepřispívá k uspokojivým počtům prodaných kusů. Když se k tomu připočte nedostatečná infrastruktura, dětské nemoci, malý dojezd a vysoké ceny náhradních baterií i samotných elektroaut a diskomfort při otravně dlouhém nabíjení nebo dokonce nekonečné čekání ve frontách na nabíjecí stanice, bude asi dlouho trvat než elektromobily získají přízeň zákazníků. Je zřejmé, že snahy zakázat nebo penalizovat normální automobily se spalovacími motory, budou mít značné sociální dopady a citelně se dotknou i strojírenských firem, které působí v automotive.

Na AMPERU mají elektromobily svoje přirozené místo vzhledem k charakteru veletrhu, takže lze právem očekávat, že i následujících letech se zde budou objevovat elektromobily a prvky infrastruktury v hojnější podobě, i když nebude překvapivé, když si elektromobilita najde svoje vlastní specializované veletrhy.