Firmy mohou využívat projekt design pro konkurenceschopnost

design

Kvalitní design může firmám otevřít nové trhy a pomoci zviditelnit se. Právě v této návaznosti vznikl projekt Design pro konkurenceschopnost, který propojuje exportéry s designéry prostřednictvím Adresáře designérů CzechTrade a poskytuje služby za zvýhodněných podmínek. České společnosti tak mohou využívat spolupráci s renomovanými designéry a získat exportní výhodu. Že taková kooperace funguje potvrzují třeba výrobce nábytku z masivu WOOD 4 EVER, čalounická firma NEUK nebo specialista na trička z nanovláken bez potu a špíny CityZen.

design

„Design je schopen fungovat jako strategický nástroj pouze tehdy, je-li aplikován důsledně. Jednorázové a nahodilé investice do designu často nenaplní očekávání výrobce o skokovém navýšení prodeje. Mohou sice na chvíli přitáhnout pozornost, ale z dlouhodobého hlediska nemívá taková investice požadovaný efekt a často investora od další spolupráce spíše odradí,“ vysvětluje Zuzana Sedmerová.

Navrhování designu je komplexní proces, v němž se vyvažuje funkčnost a estetika výrobku s odpovídajícími hodnotami značky. Jedním z klíčů k úspěchu nejen při exportních snaženích ale v rámci byznysového plánování obecně je, aby součinnost s designérem nebyla pouze krátkodobá, avšak aby se jednalo o dlouhodobou koncepční spolupráci.

design

„Markantní nárůst systematické spolupráce s designérem zaznamenáváme především v nábytkářském a dřevozpracujícím průmyslu. Příkladem je nábytkářská firma WOOD 4 EVER nebo čalounická společnost NEUK, které se spojily s designérkou Ivou Bastlovou. Dále k významným oborům, kde se vyplatí přizvat designéra, patří oděvní průmysl. Zde bych uvedla například firmu CityZen,“ říká Zuzana Sedmerová.

Ve firmě WOOD 4 EVER doposud převažovala zakázková výroba. Tato forma představuje více práce při jednáních, nabídkách a následné realizaci projektu. Je to náročné jak pro prezentaci, tak následnou přípravu výroby. Díky spolupráci s designérkou Ivou Bastlovou z Adresáře designérů CzechTrade přišla firma nedávno s nápadem, zařadit do portfolia nábytkovou kolekci. Ta by zaujala zákazníky, kteří požadují pouze solitéry, a umožnila by společnosti prezentovat se s konkrétními výrobky. Vznikla tak nábytková řada Signature, která byla součástí expozice Design Centra CzechTrade na Designbloku 2021.

design

„Přivítali jsme možnost spolupracovat s profesionální designérkou, která nám otevřela nové náhledy, styl myšlení a zkušenosti z praxe při uplatnění designu. Musíme vyzdvihnout především otevřenou oboustrannou komunikaci, při které byl kladen důraz na naše vlastní zkušenosti z výroby. S agenturou CzechTrade spolupracujeme dlouhodobě a stejně jako v předešlých případech se jednalo o velice obohacující aktivitu,“ říká majitelka firmy WOOD 4 EVER Monika Slabá.

Důležitost designéra popisuje i společnost NEUK, která se zabývá výrobou zakázkového čalouněného nábytku pro restaurační zařízení, hotely i koncové zákazníky.

design

„Zapojení designéra mělo pro naši práci velký význam. Téměř všichni odběratelé chtějí vědět, jak bude atypický, na míru šitý nábytek vypadat, jaké jsou v oboru trendové barvy a podobně. V našem odvětví nahrazuje designér práci architekta. Hledali jsme takovou osobnost, která bude schopna vytvořit skladebný systém pro moderní hotely, které musí s ohledem na současnou situaci často co nejlevněji a zároveň co nejvkusněji zařídit své pokoje. Paní Bastlovou jsme oslovili, protože víme, že má přehled o trendech v interiérovém nábytku a komplexní vizi možností, které dnešní doba vyžaduje. S její prací jsme nadmíru spokojeni, a i první reakce od koncových zákazníků byly kladné. Již jsme pár pokojů společně realizovali,“ vysvětluje Karel Neuberger, jednatel společnosti NEUK.

Důvod pro využití designéra v oděvní firmě CityZen, která vyvinula oblečení z nanovlákem, a na kterém nejsou vidět mokré skvrny, byl ryze praktický. „Na věci, kterým nerozumíte, je dobré mít profesionála. A v tomto případě ani jeden z nás není krejčí nebo návrhář. Přitom u oblečení jde o to, aby nejen dobře sedělo na těle, ale i dobře vypadalo. Ani nejběžnější střih dámského trika není procházka růžovou zahradou. Výjimečná technologie si navíc zaslouží výjimečný střih a design. Tak, aby vznikl výrobek příjemný pro tělo i pro oko. Práce s designérkou s Adresáře designérů CzechTrade Miluškou Vodrážkovou byla výborná a precizní. Díky ní jsme získali mnoho informací z textilního prostředí. Pomohla nám zmapovat možnou konkurenci, ladit barvy, střihy. A hlavně, dala našim představám o produktech konkrétní podobu. I díky ní jsme uvedli většinu produktů do výroby a úspěšně je prodáváme,“ vysvětluje Martin Burkoň, zakladatel firmy CityZen.

Zdroj zprávy: CzechTrade

CzechTrade