Komentář generálního ředitele CzechTrade Radomila Doležala k výsledkům českého exportu za listopad 2022

CzechTrade

Od ledna do listopadu loňského roku vzrostl vývoz meziročně o 13,6 %. Kumulovaný nárůst nominální hodnoty exportu je za 11 měsíců roku podobný jako nárůst za stejné období roků 2021/2020, ale vlivem inflace je v reálném objemu nižší než v přechozím roce. Nicméně lze již dnes předpokládat, že se meziroční vývoz zvýší ve dvojciferném módu, což lze v každém případě považovat za úspěch českých exportérů.

Radomil Doležal CzechtradeNejvíce meziročně rostl vývoz v srpnu, a to o 27,4 %, kdy byl export mimo jiné ovlivněn vyššími cenami a nárůstem vývozu motorových vozidel. Nejméně pak v dubnu, kdy vývoz meziročně klesl o 1,2 %, exportéři se potýkali s nedostatkem materiálu a součástek. K nejvíce rostoucím položkám se za leden až listopad 2022 řadí položky sektoru potraviny, nápoje a zemědělství. Tento trend předpokládáme i v roce 2023, potraviny patří mezi top 5 poptávaných oborů v rámci našich zahraničních poptávek.

K aktuálním pozitivním exportním výsledkům přispěla také agentura CzechTrade, například rozšířením své působnosti o zahraniční kancelář v Gruzii, otevřením Exportního inkubátoru v Chicagu či zavedením nové služby Podpora importu pro rozvoj exportu v reakci na konflikt na Ukrajině a dalšími exportními aktivitami. Ukončení konfliktu na Ukrajině v letošním roce by mohlo nabídnout významnou příležitost českým exportním firmám v oblasti stavebnictví a průmyslu. Na využití této příležitosti se snaží CzechTrade firmy připravit programem Export pro obnovu Ukrajiny, který páruje poptávky a nabídky obou zemí.

ADK

Reklama

Aby český export pokračoval v pozitivním trendu také v roce 2023, pořádáme v únoru další ročník největší proexportní akce v Česku Meeting Point CzechTrade. Na té nabízejí své služby odborníci z 50 zahraničních kanceláří, kteří jsou firmám zdarma k dispozici pro konzultace a nastartování zahraničních obchodních aktivit.

Zdroj zprávy: CzechTrade
czechtrade logo