Konsorcium Siemens Mobility – Škoda Transportation dodá Českým drahám 180 supermoderních expresních vozů
Národní dopravce pokračuje v modernizaci flotily vozů pro dálkové vnitrostátní a mezinárodní linky. Zakázku na dodání 20 komfortních devítivozových netrakčních jednotek s nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h získalo konsorcium Siemens Mobility – Škoda Transportation. Postupné nasazení do provozu proběhne v letech 2024 až 2026. Kontrakt v hodnotě téměř 12,5 miliardy korun umožňuje odebrat celkem 182 vozů. Pro osobní přepravu ČD jich je určeno 180, zbylé dva si pořizuje Správa železnic pro účely testování tratí.
Na fotografii z dnešního podpisu smluv zleva: finanční ředitel Siemens Mobility Josef Capoušek, generální ředitel společnosti Siemens Mobility Roman Kokšal, náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta, předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik, místopředseda představenstva Škody Transportation Tomáš Ignačák a člen představenstva a Senior Viceprezident Škody Transportation Zdeněk Majer.
Nové vlakové jednotky disponují řadou inovativních funkcí. Cestující například ocení technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do interiéru se zachováním tepelně-izolačních vlastností skel, nastavitelná sedadla v první i druhé třídě, nabíjecí zásuvky pro elektrokola či bezdrátové nabíjení mobilních telefonů v první třídě. Standardně bude k dispozici wifi připojení, palubní informační a rezervační systém, dětské kino a místa pro uložení 12 jízdních kol.
Jednotky budou schváleny pro provoz v České republice a okolních evropských státech (Německu, Polsku, Rakousku, Slovensku a Maďarsku). Interoperabilita vozidel je zajištěna splněním specifikací TSI, řídicí vůz bude vybaven palubní jednotkou jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS i národními vlakovými zabezpečovači. Z hlediska požární ochrany jsou vozidla řešena i pro provoz v dlouhých tunelech.
Devítivozová netrakční jednotka Viaggio Comfort bude tvořena:
- čelním řídicím velkoprostorovým vozem 1. třídy,
- vloženým velkoprostorovým vozem 1. třídy,
- vloženým restauračním velkoprostorovým vozem 2. třídy,
- vloženým víceúčelovým velkoprostorovým vozem 2. třídy pro rodiny s dětmi, pro osoby se sníženu schopností orientace a pohybu a se služebním oddílem (infopointem),
- 4 vloženými velkoprostorovými vozy 2. třídy,
- koncovým velkoprostorovým vozem 2. třídy s oddílem pro přepravu jízdních kol,
- celkem bude jednotka disponovat 99 sedadly v 1. vozové třídě, 456 sedadly ve 2. vozové třídě, 18 sedadly v restauračním oddíle.
Služby a komfort na palubě netrakčních jednotek od konsorcia Siemens Mobility – Škoda Transportation:
- restaurační oddíl s moderní kuchyní pro přípravu teplých či studených pokrmů a dalšího občerstvení během cesty
- velkoprostorový klimatizovaný interiér
- tlakotěsnost celé soupravy (důležitá při jízdě vyššími rychlostmi) chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlaků, zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér
- bezbariérový, otevřený široký volný průchod mezi jednotlivými vozy
- mezi oddíly pro cestující a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané infračerveným senzorem
- nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti
- ergonomická, polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem
- sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání proti sobě
- bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě
- zásuvky 230 V a USB konektory pro napájení přenosné elektroniky cestujících
- inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do interiéru se zachováním tepelně-izolačních vlastností skel, v oknech vysouvací rolety proti slunci
- bezdrátová datová síť WiFi pro internetové připojení včetně zábavního a informačního palubního portálu
- elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém
- bezbariérová úprava pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup/výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků
- dětské kino, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa pro uložení kočárků, místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení akumulátorových baterií elektrických kol) a stojany pro uložení objemných zavazadel
Gerhard Greiter, generální ředitel regionu Severovýchodní Evropa ve společnosti Siemens Mobility
„Jsme rádi, že si ČD při rozšiřování a modernizaci svých dopravních služeb opět zvolily naši úspěšnou platformu Viaggio,“ říká Gerhard Greiter, generální ředitel regionu Severovýchodní Evropa ve společnosti Siemens Mobility. „Tyto nové vozy ponesou značku našeho českého vývojového oddělení. Cestujícím nabízí například bezbariérový přístup, tiché podmínky pro pohodlné cestování i při vysokých rychlostech. Naše nejmodernější železniční vozy přispějí ke zvýšení atraktivity udržitelné železniční dopravy v České republice.“
Roman Kokšal, generální ředitel Siemens Mobility, s.r.o.
„Velmi pozitivně hodnotíme skutečnost, že České dráhy strategicky investují do nových moderních vozidel. Nákupem a provozováním kvalitních vozidel zhodnocují České dráhy investice Správy železnic do modernizace železničních tratí i prostředky vkládané Ministerstvem dopravy do objednávky veřejné dopravy. Cílem jsou cestující, jim je určena rychlost, pohodlí a aktivní využití času při cestování. Konstruktivní spoluprací se svými zahraničními partnery vytvářejí ČD ve středoevropském prostoru atraktivní dopravní spojení, vhodná k vnitrostátním i mezistátním cestám. Vážíme si toho, že nám byla dána důvěra k technickému řešení, výrobě a dodání vozidel pro tyto prestižní středoevropské linky,“ říká Roman Kokšal, generální ředitel společnosti Siemens Mobility v České republice.
Ivan Bednárik, předseda představenstva a generální ředitel ČD
„V České republice je v plánu zvýšení rychlosti na konvenčních tratích na 200 km/h a výstavba vysokorychlostních tratí. To v budoucnu umožní provoz vlaků vyšší než dnes maximálně povolenou rychlostí 160 km/h. I proto musíme pokračovat v plánovaných investicích do nových vlaků, kterými naplníme požadavky na standardy vozidel provozovaných na konvenční i vysokorychlostní síti ve střední Evropě. Upevníme si tak dlouhodobá strategická partnerství v rámci mezinárodní přepravy a posílíme svou pozici v dálkové dopravě,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik a dodává: „Soupravy budou vybavené nejmodernějšími prvky na současném evropském trhu a nabídnou cestujícím nejvyšší komfort. Počítáme s nimi na mezistátních dálkových linkách Praha – Ústí nad Labem – Berlín – Hamburk, Praha – Brno – Budapešť a Praha – Brno – Vídeň – Graz – Villach. Už v prvních letech provozu vlaky využijí svou maximální rychlost právě v úseku mezi Berlínem a Hamburkem.“
Petr Brzezina, předseda představenstva skupiny Škoda Transportation
„Vážíme si faktu, že se budeme podílet na významném projektu, který přinese zásadní růst kvality cestování na české i mezinárodní železnici. Ekologická doprava, kterou železnice bezesporu je, získává v Evropě stále více důležitosti a využívání nových moderních vozidel zásadně zvyšuje atraktivitu železnice a přispívá k jejímu růstu na trhu dopravy. Zároveň také napomáhá s naplněním závazků postupného snižování emisí v dopravě. Věřím, že parametry nových vozů s rychlostí až 230 km/h a komfortní přepravou vhodnou pro pracovní cesty i rodinné výlety, přivedou na středoevropské železnice další nové cestující,“ sděluje Petr Brzezina, předseda představenstva skupiny Škoda Transportation.
Zdroj zprávy: Siemens ČR