L-39NG předvede divákům akrobacii, letovou ukázku posvětily úřady

aero L39 NG

Nový proudový letoun L-39NG českého leteckého výrobce Aera Vodochody se letos ukáže divákům na nebi v plné parádě. Tovární piloti Aera Vladimír Továrek a Vytautas Požela získali certifikaci pro své akrobatické vystoupení, které už brzy předvedou na chystaných leteckých dnech v Maďarsku, Slovensku a také v České republice.

Získání certifikace předcházel několikadenní nácvik akrobatické ukázky na letišti ve Vodochodech. V rámci secvičení letové ukázky provedl každý z pilotů šest letů a následně proběhlo předvedení letové ukázky před zástupci Odboru dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany ČR, kteří udělili oběma pilotům certifikaci potřebnou pro akrobatické vystoupení na veřejných akcích.

aero L-39NG

Diváci se mohou těšit na plnohodnotnou akrobatickou ukázku, na kterou jsou u letounů z Aera Vodochody zvyklí. Letoun L-39NG má plně otevřenou letovou obálku, při akrobatické ukázce tak piloty nelimitují žádná omezení, která by je nutila ke kompromisům.

Na svou první akrobatickou ukázku před publikem si letoun L-39NG musel dlouhou dobu počkat, a to z toho důvodu, že velké letecké události byly kvůli protipandemickým opatřením buď odloženy, nebo zcela zrušeny. První veřejné akrobatické vystoupení je tak nakonec naplánováno na tento víkend na Kecskemét Air Show 2021 v Maďarsku, a to v sobotu i v neděli vždy v 15.30 hod. Z Kecskemétu zamíří letoun L-39NG na Slovensko na letecké dny SIAF na základně Malacky, které jsou naplánovány na víkend 4.–5. září. První akrobatická ukázka v České republice pak proběhne o dva týdny později na Dnech NATO v Ostravě.

Více o L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost OMNIPOL, která jej z 50 % spolufinancuje a vlastní.

Zdroj zprávy: AERO Vodochody AEROSPACE a.s.