L-39NG prošel aerodynamickými testy pro verzi Light Attack

aero vodochody

Krátce po certifikaci cvičné verze letounu L-39NG byl dokončen také důležitý úvodní krok v přípravě jeho vyzbrojené verze. V nízkorychlostním aerodynamickém tunelu Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu v Praze proběhla série testů L-39NG, které měly tentokrát prověřit především schopnost letounu nést různé varianty výzbroje.

„Ve spolupráci s VZLÚ jsme dokončili fázi měření v tunelu před přestavbou letounu na verzi Light Attack a před zahájením letových zkoušek v příštím roce. Naším cílem bylo experimentálně ověřit předpokládané odchylky aerodynamických výkonů od cvičné verze,“ sdělil vedoucí programu L-39NG Vojtěch Labuda z Aera Vodochody. Pro potřeby měření byl vytisknut pomocí 3D tisku model letounu v měřítku 1:6,6, který byl následně měřen pomocí šesti-komponentní tenzometrické váhy v nízkorychlostním aerodynamickém tunelu s měřicím prostorem o průměru tři metry.

L-39NG

Posléze začala probíhat měření nejprve na samotném letounu bez závěsníků a podvěšené výzbroje a následně s různými druhy podvěsů, nastavením vztlakových klapek a různými typy zakončení křídla. Všechny modely podvěsné výzbroje byly taktéž vyrobeny metodou 3D tisku.

L-39NG

Letoun L-39NG disponuje pěti podvěsy pro nesení širokého spektra zbraní, ať už jde o kulomet ráže 12,7 milimetrů či letecký kanon ráže 20 milimetrů, bomby o hmotnosti do 250 kilogramů, neřízené rakety typu vzduch-země či rakety typu vzduch-vzduch. Uvažuje se také o integraci laserového navádění zbraní.

L-39 NG

Před letovými zkouškami je nicméně potřeba ověřit jejich vliv na letové vlastnosti a výkony pozemními zkouškami v tunelu. Během měření se zkoumal vliv úhlu náběhu a úhlu vybočení na aerodynamické charakteristiky letounu s různými variantami podvěsů a nastavení klapek.

Kromě statických měření, která určují silové a momentové působení na letoun, bylo provedeno i dynamické měření. Tím se určují aerodynamické charakteristiky pro neustálený pohyb.

„Během zhruba půlroku jsme provedli více než 200 měření, v 30 různých konfiguracích, od čistého letounu až po plně podvěšený letoun s vychýlenými klapkami. Během těchto měření se ukázalo, že aerodynamický model je plně schopný nést široké spektrum výzbroje v různých konfiguracích,“ říká Pavel Hospodář z VZLÚ. Naměřená data poslouží pro výpočty letových výkonů a vlastností.

Více o L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost OMNIPOL, která jej z 50 % spolufinancuje a vlastní.

L 39 NG

VZLÚ
Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLÚ) je národní centrum pro výzkum, vývoj a testování v letectví a kosmonautice. Jeho posláním je poskytovat vědeckou podporu a přinášet inovativní řešení pro průmysl.

AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

OMNIPOL
OMNIPOL je investiční a obchodní skupinou s více než osmdesáti pěti lety zkušeností na domácím i mezinárodním trhu. Společnost poskytuje špičková řešení pro obranný a bezpečnostní sektor.

OMNIPOL je vlastníkem dvou dceřiných výrobních společností ERA a MESIT disponujících pokročilými technologiemi, které se zaměřují zejména na pasivní systémy sledování vzdušných, pozemních a námořních cílů, vojenskou komunikaci, letecké přístroje a přesnou strojírenskou výrobu včetně vlastních slévárenských a galvanických procesů. Zabývají se také souvisejícími softwarovými produkty, ale například i kybernetickou bezpečností, a to jak pro vojenský, tak i civilní sektor. Celá skupina OMNIPOL zaměstnává více než 1 400 odborníků, z toho přes 200 zaměstnanců se podílí na výzkumu a vývoji nových produktů.

Zdroj zprávy: AERO Vodochody AEROSPACE a.s.