Nejlepší elektromobily jezdí na platformách pro vozy se spalovacím motorem
Vítězem TÜV Report pro rok 2025 se stává elektromobil Honda Jazz. Nový model této japonské značky ukazuje, že i malé vozy mohou nabídnout vynikající kvalitu. Ostatně i jiné malé elektromobily přesvědčují o svých vynikajících kvalitách. Pokud jde o jejich životnost, vedou modely, které vycházejí z platformy pro vozy se spalovacím motorem. Mimořádně dobrými hodnotami se mohou pyšnit i vozy z Wolfsburgu, například VW e-Golf nebo VW eUP. U odborníků boduje také Mini Cooper SE. V porovnání s loňskou zprávou zůstávají letošní hodnoty téměř nezměněné. Podíl závažných závad nepatrně stoupl – z 20,5 na 20,6 procenta. Nová zpráva TÜV Report, kterou představil svaz TÜV 21. listopadu 2024 v Berlíně, přináší ještě další informace. Třeba, že hlavní závadou jsou i nadále světla a že podíl vozidel bez závad mírně klesl – o 0,4 procentního bodu na 67,9 %.
„Bezpečnost vozidel zůstává na velmi vysoké úrovni,“ říká Jürgen Wolz, vedoucí Service Line Mobility a oficiálních aktivit německé divize Mobility TÜV SÜD, a dodává: „To platí zejména pro rostoucí počet elektromobilů.“
Analýzy ukazují, že nejkvalitnější elektromobily jezdí na platformách, které se již léta používají pro vozy se spalovacími motory. Karoserie, podvozky, hnací ústrojí, brzdy – to jsou osvědčené technologie, jež zajišťují vynikající kvalitu i elektromobilům. Jiná situace je u vozidel, jež byla od počátku koncipována pouze pro elektrický pohon. Příkladem může být Tesla Model 3, která již po dvou až třech letech vykazuje 14,2 % závažných závad, a také Renault Zoe, který při své první kontrole u TÜV končí s 8,9 % závažných závad na nejzazších místech. Pro porovnání: U vozu VW e-Golf je to při první kontrole u TÜV 3,4 % a u Mini Cooper SE 4,4 %.
Baterie jsou těžké
Závady elektromobilů na vlastní platformě tuto situaci potvrzují: Stížnosti se týkají hlavně konstrukčních dílů, které nijak nesouvisí s pohonem. Například zavěšení náprav. Již při první technické kontrole má Tesla Model 3 podíl závažných závad 3,0 %. Renault Zoe je s 0,3 % mírně nad průměrem. VW e-Golf (0 %) a Mini Cooper SE (0,1 %) se zčásti pohybují hluboko pod touto hodnotou. Důvodem závad na podvozku je často vysoká hmotnost baterií.
K tomu se přidává výrobci často podceňovaná údržba v servisu. Nedefinované servisní intervaly, jako například u Tesly, tak zanechávají své stopy, které jsou zjištěny až při kontrole v TÜV.
Slova odborníka TÜV SÜD Jürgena Wolze: „Že elektromobily potřebují méně údržby? To není tak docela pravda. To se týká pouze pohonné jednotky, protože není třeba vyměňovat žádné kapaliny ani pohyblivé části. Například u podvozku není možné provádět kontrolu elektronicky.“
Údržba dělá zázraky
I elektromobil potřebuje přesně seřízené světlomety a funkční směrová světla. Pokud je zde něco špatně, rychle přichází zásadní, nebo dokonce nebezpečná závada. Například Tesle Model 3 neprojde 4,3 % kusů ani první technickou kontrolou kvůli závadám na potkávacích světlech. Pro srovnání: U modelu e-Golf je to pouze 0,5 %. Co se týká směrových světel, má Renault Zoe 1,7 % závažných závad, čímž se po sedmi letech významně vymyká. Naproti tomu Tesla Model 3 dosahuje u ukazatelů směru dobrých výsledků s 0,1 % po třech a pěti letech.
Podíl závažných závad na světlech dle zprávy TÜV Report 2025: U 1,5 % tříletých osobních vozů se ve stanicích technické kontroly odhalí špatná potkávací světla. U jedenáctiletých je to ještě horší: 6,1 %. Celkově se však viditelnost vozidel v průběhu let velmi zlepšila. Například zpráva TÜV z roku 2016 zaznamenala u jedenáctiletých vozů 24,9 % závažných závad na potkávacích světlech. Podle odborníků zlepšení způsobila především technická vylepšení, jako jsou například LED světla. Palubní diagnostika navíc vede k tomu, že jsou poruchy odhaleny dříve.
Jürgen Wolz k tomu uvádí: „V případě závad na světlech nemají odborníci slitování. Vidět a být viděn je totiž základním předpokladem bezpečného silničního provozu. Řidiči by proto měli nechat vadná světla vždy opravit neprodleně – ne až před technickou kontrolou.“
Honda Jazz je vítězem
Honda Jazz získává zlatou plaketu 2025. Jen 2,4 procenta těchto japonských malých vozů vykazuje závažné závady při první technické kontrole – v průměru s 28 000 najetými kilometry. Jazz odsunul loňského vítěze, VW Golf Sportsvan, na druhou příčku (2,5 %). Následují Audi Q2 a Porsche 911 Carrera s 2,6 % závažných závad. Tyto příčky obsadilo minulý rok Audi Q2 (druhé místo) a Audi TT (třetí místo). Mitsubishi ASX s pouhými 2,7 % závažných závad na pátém místě dokazuje, že i relativně levný crossover může být velmi bezpečný. Japonský vůz, který se pro evropský trh vyrábí v závodě Renault ve španělském Valladollidu, měl při svém debutu na technické kontrole s průměrnými 40 000 najetými kilometry dokonce podstatně více kilometrů na tachometru než vozy na prvních místech – v porovnání s Porsche 911 Carrera dokonce téměř dvojnásobek.
Průkopník zaostává
Na konci tabulky opět Tesla Model 3 (14,2 %). Na předposledním místě se umístil Ford Mondeo (13,2 %), třetí od konce: Škoda Scala s 11,8 %. Při pohledu na prémiové značky je patrné, že BMW – na rozdíl od Audi a Mercedesu – se pohybuje pouze v zadní polovině pole. Trojkové/čtyřkové a pětkové/šestkové BMW, stejně jako X5/X6, se s průměrným podílem závažných závad 6,5 %, resp. 8,2 % musí vrátit do servisu hned napoprvé – a to i přes silně využívanou servisní smlouvu. Hlavně pro závady na světlech, pneumatikách a brzdách.
Dlouhodobě bezpečné
Z dlouhodobého hlediska se ve všech kategoriích stáří vozu drží vpředu Porsche 911 Carrera – od 3,1 % u čtyřletých vozů přes 4,0 % (osmileté) až po 5,6 % u deset let starých aut. Nejméně závažných závad ve stáří od čtyř do devíti let má jinak VW Golf Sportsvan. Na posledním místě po devíti letech je mimochodem rodinný vůz VW Sharan (23 %). Zpět do čela tabulek: Po šesti až sedmi letech stojí na stupních vítězů VW-T-Roc (6,0 %) a Mazda CX-3 (6,6 %) spolu s Porsche 911, u osmiletých až devítiletých jsou to VW Golf Sportsvan a Mazda 2 (10,6 %). V kategorii deset až jedenáct let vyniká Mercedes třídy A a B. Už průměrně po 114 000 kilometrech se vozy s vyšším posedem dostávají na druhé a třetí místo. Další pohled na stupně vítězů třináctiletých: Porsche 911 Carrera, Mitsubishi ASX a VW Golf Plus.
Nejlepší ve své třídě
Ve třídě „Mini“ vítězí Kia Picanto (3,8 %). U malých vozů obsadil první místo celkový vítěz Honda Jazz (2,4 %). V kategorii kompaktních vozů zvítězil e-Golf (3,4 %). Ve střední třídě zazářilo Audi A4/A5 (4,7 %). Golf Sportsvan (2,5 %) je nejlepším vanem a Audi Q2 nejspolehlivějším SUV.
Sasko v čele
TÜV SÜD navíc vyhodnocuje svá data z tržních oblastí Bavorska, Bádensko-Württemberska, Saska a Hamburku. Výsledek ve všech kategoriích podle stáří vozu: Sasko má s 16,4 % opět nejnižší podíl závad, následuje Bavorsko s 17,6 % a Bádensko-Württembersko s 19,5 %. Na Hamburk připadá nejvyšší podíl závad: V domovině TÜV HANSE muselo 25,4 % vozidel projít servisem kvůli vážným závadám.
Spolehlivé vodítko při nákupu vozu
TÜV Report je každoročně zveřejňován svazem TÜV a je považován za jeden z nejdůležitějších nezávislých zdrojů rad pro řidiče a kupce ojetých vozidel. Do zprávy TÜV Report jsou zahrnuty všechny výsledky technických kontrol ze všech společností TÜV v Německu – aktuálně celkem téměř 10,2 milionů technických kontrol (TK) od července 2023 do června 2024. TÜV SÜD jako největší poskytovatel TK dodal více než 4,5 milionů výsledků.
TÜV Report 2025 je od pátku 22. listopadu 2024 k dostání v servisních střediscích TÜV SÜD a obchodech za cenu 5,90 EUR.
Upozornění: Fakta a čísla na tuvsud.com/tuev-report a tuev-verband.de.
TÜV SÜD, založená v roce 1866 jako spolek pro revizi parních kotlů, je dnes společností s celosvětovou působností. Optimalizací techniky, systémů a know-how se zabývá přes 28 000 pracovníků na více než 1 000 pracovištích v 50 zemích. Významně tak přispívají k tomu, aby byly technické inovace jako Průmysl 4.0, autonomní jízda nebo obnovitelné energie bezpečné a spolehlivé.
Zdroj zprávy: TÜV SÜD Czech