Nová podoba ikony: Slavia B jako café racer

Designéři společnosti Škoda Auto se opět ponořili do bohaté historie značky. Inspirováni legendárními modely je reinterpretovali optikou současného designu. Jak by tyto ikony vypadaly dnes, v éře designového jazyka Modern Solid? Nejprve bude odhalena reinkarnace motocyklu Slavia B – stroj, který si doslova říká o projížďku.
Kořeny české automobilky sahají až k jízdním kolům a motocyklům vyráběným pod značkou Laurin & Klement. Pro zahájení této nové série – v níž designéři dávají moderní nádech nejikoničtějším vozidlům značky – je tedy naprosto logické začít s dvoukolovým vozidlem.
Koncept motocyklu vyvinul francouzský designér Romain Bucaille, který se ve Škoda Designu zabývá exteriéry automobilů.
„Chtěl jsem udělat něco jedinečného a vrátit se ke kořenům značky. Na autech pracuji každý den a protože miluji i motocykly, vytvoření jedné z nich bylo opravdu osvěžující změnou,“ říká Romain o tom, co ho motivovalo.
Ikonické tvary napříč třemi stoletími
V jeho skicáři postupně nabývala podoby moderní interpretace motocyklu Laurin & Klement Slavia B. Původní verze motocyklu pochází z roku 1899, což znamená, že spatřila světlo světa v předminulém století. Pro tuto předělávku zvolil Romain futuristický přístup, který je vhodný pro 21. století. Navzdory elektrické vizi si koncept zachovává charakteristický tvar rámu raných motocyklů Laurin & Klement, kam byl kdysi namontován spalovací motor.
„Měl velmi charakteristický tvar – rám obklopoval motor, chránil ho zespodu a klesal níže než zbytek konstrukce,“ vysvětluje Romain. Toto chytré inženýrské řešení posloužilo jako architektonický základ pro jeho elegantní design.
Slavia B
Slavia B byla veřejnosti představena v roce 1899 společně se Slavií A. Poháněl ji vzduchem chlazený jednoválcový motor o objemu 240 cm3 s výkonem 1,75 koňské síly a maximální rychlostí 40 km/h. Motocykl neměl převodovku – výkon se přenášel plochým řemenem připojeným přímo k motoru. Součástí výbavy byly i pedály, které sloužily ke startování a jako pomocný pohon. Pro přenos výkonu se používal řetěz. Mezi lety 1899 a 1904 vyrobila společnost Laurin & Klement 540 kusů Slavie B.
Přední část rámu vzdává hold pozoruhodné inženýrské práci Václava Laurina, jehož návrhy motocyklů byly známé svou stabilitou a ovladatelností. Zatímco původní motocykl měl motor zabudovaný uvnitř rámu, Romainův futuristický koncept ponechává tento prostor prázdný a logo moderní interpretace ikony se zdá být vznášející se ve vzduchu. Výrazná svislá linie odděluje přední a zadní část a zdůrazňuje jedinečnou siluetu rámu.
Pocta mimořádné vytrvalosti
Futuristický model Slavia B také odkazuje na sportovní dědictví původního stroje. Tovární jezdec Narcis Podsedníček slavně dokončil vyčerpávající závod Paříž–Berlín v roce 1901 jako jediný z deseti motocyklů – všechny na Slavii B.
„Chtěl jsem ve svém konceptu odkazovat na tyto sportovní vlastnosti. Sedlo je navrženo tak, aby vypadalo, jako by se vznášelo, oddělené od těla motocyklu,“ vysvětluje Romain. „Také jsem přidal vintage nádech v podobě kožené brašny na nářadí integrované do rámu – tehdy nezbytná věc pro vytrvalostní závody.“
Romain popisuje konečný výsledek jako „futuristický café racer ve stylu Modern Solid“. Designový jazyk značky Škoda je známý svými jednoduchými, robustními formami – a moderní Slavia B to odráží čistými liniemi, ostrými hranami a výrazným charakteristickým prvkem světlometů, který je dalším charakteristickým znakem současné estetiky značky.
Z papíru do 3D modelu
Romain přistupoval k designu motocyklu stejným způsobem, jakým se ve své každodenní práci zabývá projekty s automobily.
„Začal jsem s tužkovými skicami, abych našel správné proporce. Protože to byla motorka, musel jsem trochu cvičit – už je to nějaká doba, co jsem ji naposledy kreslil,“ směje se. „Skvělé na papíře je, že můžete skicovat kdekoli a kdykoli – nepotřebujete tablet ani počítač.“
Poté přešel k digitálním nástrojům a vytvořil tři různé skici a rendery s různými interpretacemi tvaru stroje.
„Byl to proces zkoumání. Skicoval jsem, dokud jsem nebyl s výsledkem spokojený,“ říká Romain.
Romain Bucaille
Francouzský designér Romain Bucaille pracuje ve Škoda Design od roku 2018. Než se přestěhoval do Mladé Boleslavi, studoval a pracoval v oboru designu – jeho první titul byl strojírenství. Romain, narozený a vyrůstající ve Francii, byl od mládí nadšencem do motorových vozidel.
„Tehdy nebyl internet, takže jsem každý týden netrpělivě čekal na další číslo svého oblíbeného motoristického časopisu. Sledoval jsem automobilové pořady v televizi a Formuli 1 – vstřebával jsem všechno o autech,“ vzpomíná. „Už tehdy mě fascinovaly designové skici a futuristické koncepční studie.“
Ze tří původních designových směrů Romain vybral své oblíbené prvky a spojil je do jediného, uceleného konceptu. Ten byl následně rozvinut do 3D modelu – techniky, která se v designovém procesu Škody stává stále běžnější.
„3D modelování dříve dělali jen modeláři, ale nyní ho my designéři používáme stále více – pomáhá nám přímo a v rané fázi vyhodnocovat proporce,“ vysvětluje Romain.
Pro něj byla práce na konceptu motocyklu také návratem ke kořenům. Než se stal designérem, studoval inženýrství – a jeho obdiv ke klasické mechanice je stále hluboký.
„Moderní auta mají tendenci skrývat své mechanické součástky, ale motocykly je stále ukazují. To se mi líbí,“ dodává.
A ačkoli jeho Slavia B postrádá spalovací motor, zůstává mistrovským dílem designu i hluboce emotivním, inženýrsky inspirovaným výtvorem.
Zdroj zprávy: ŠKODA AUTO