Nové obráběcí centrum Pražské strojírny zrychlí proces výroby až o polovinu

pražské strojírny

Výrobní halu Pražské strojírny od srpna obývá nové čtyřosé obráběcí centrum VHC 50 9000 XTS od výrobce AXA. Nahradí tak dva zastaralé stroje, které ve strojírně fungovaly již od 50. let 20. století. Jedná se o největší investici strojírny za poslední období, přesáhla 26 milionů korun. Stroj byl ze sériového provedení konstrukčně upraven na základě požadavků strojírny. Jeho hlavním přínosem je urychlení celého procesu obrábění až o polovinu času.

„Je to kus mašiny. Mimo své standardní portfolio bude stroj schopný v případě nutnosti zastoupit i další klíčové stroje, které máme ve výrobní hale,“ říká Robert Masarovič, generální ředitel a předseda představenstva Pražské strojírny a.s.

AXA VHC 50 9000 XTS

Strojírna si zařízení nechala speciálně upravit. Požadavkem bylo například zvýšení výkonu pohonu či úprava řídicího systému. Primární pracovní náplní nového obráběcího centra bude, stejně jako u starých vyřazených strojů, výroba tzv. „jazyků“ – součást tramvajových výhybek. V portfoliu bude ale i mnoho dalších výrobků – kolejnice, bloky, dutiny blokové výměny a další.

VHC 50 9000 XTS

Proces výroby v obráběcím uzlu se stane mnohonásobně rychlejší. „Stroj je rozdělen na dvě nezávislé prostory, které umožňují v jedné části obrábět a v druhé části upínat další obrobek, vše současně. Tyto dvě prostory se mohou i spojit, což umožňuje obrábění i větších kusů,“ vysvětluje Robert Masarovič. Obráběcí centrum umí automaticky měnit nástroje a má CNC řízení. Zařízení funguje s přesností na plus mínus pět tisícin milimetru, má kapacitu 60 nástrojů, délku přes 20 metrů a hmotnost přes 80 tun.

Nový stroj stojí na místě dvou vyřazených starých, které za dobu svého působení přežily i povodně v roce 2002. Výrobní haly strojírny tou dobou sídlily ještě v pražské Libni. Ačkoliv staré stroje byly stále funkční, jejich servisování by se kvůli jejich stáří časem stávalo mnohem problematičtějším. Výhodou nového aparátu bude i jeho snadnější údržba. Provedení je celokabinové, čímž zamezuje vnikání nečistot do technické části stroje.

Ve výrobní hale byly kvůli stroji vybudovány železobetonové základy a převedeny rozvody. Zařízení bylo transportováno od výrobce z německého Shoppingenu na dvou 38 metrových podvalech. Složení proběhlo před halou Pražské strojírny již koncem června za pomoci dvou autojeřábů, každý o nosnosti sto tun. Následně byly obě části stroje dopraveny na železobetonový základ za pomoci transportních vozíků a techniků AXA.

Po konečné montáži, kontrole funkčnosti a přesnosti stroje probíhalo testování, školení údržby a operátorů. Zařízení patří do skupiny „klíčových strojů“ ve výrobních halách. V plánu je nepřetržitý provoz přes celý týden i víkendy, vždy po dvanáctihodinových směnách. Na těch se budou střídat celkem tři operátoři výroby.

Zdroj zprávy: Pražská strojírna a.s.