Nový vodíkový autobus pro evropský trh od Škoda Group začne jezdit příští rok v Praze

ŠKODA GROUP vodík

Po úspěšném představení na veletrhu InnoTrans 2022 zažil nový vodíkový autobus z dílen Škoda Group svou premiéru i před českým a slovenským publikem. Nejnovější vozidlo z portfolia českého výrobce je vhodným dopravním prostředkem pro moderní města, které soustředí na udržitelnou řešení pro městskou mobilitu. Praha bude prvním městem, které nový model začne testovat již příští rok ve svých ulicích. Dopravní podnik hlavního města Prahy totiž podepsal zápůjčku vozidla až na čtyři roky. Nový model Škoda H’CITY si mohou zájemci prohlédnout až do čtvrtka 24. listopadu na 11. ročníku veletrhu Czechbus v Praze v Letňanech.

vodík autobus škoda group

Plně bezemisní vozidlo rozšiřuje portfolio autobusů Škoda Group. Zákazníci si mohou na základě svých požadavků vybrat takovou možnost, která je pro ně vhodná. Vodíkový autobus cílí na provozovatele, pro které je klíčová udržitelnost a ochrana životního prostředí a současně hledají variantu ke klasickým elektrobusům.

vodík autobus škoda group

“Dnes se díváme na budoucnost městské dopravy – bezemisní vozidlo s pozitivními dopady na životy nás všech. Vím, že k této budoucnosti vede ještě dlouhá cesta, díky tomuto vozidlu ale dělám výrazný krok kupředu k jejímu dosažení.” Petr Novotný, prezident Components & Bus Mobility ve Škoda Group

A doplňuje: „Autobus H’CITY je nástupcem prvního modelu vodíkového autobusu Škoda TriHyBus představeného v roce 2009, oproti původnímu ale nabízí řadu inovací. Ve stále městech vidíme převahu dieselových vozidel, a proto věřím, že právě vodíkový pohon bude cestou k udržitelnější a čistší městské dopravě a že ten dieselový postupně nahradí. Vodíkový pohon totiž přináší výhody elektrobusu, ale nutnost dobíjet ze zásuvky, což přináší flexibilitu klasických spalovacích motorů.“

vodík autobus škoda group

 

„Dopravní podnik hlavního města Prahy musí být vlajkovou lodí technologií 21. století, které zajišťují vysoký komfort cestujících i svého okolí. Aktuálně nejen rozvíjíme tramvajovou síť a po 70 letech stavíme novou trolejbusovou trať, nově také začínáme testovat i vodíkovou technologii. Ta velice pohodlný, plynulý umožňuje provoz bez vibrací, je maximálně tichý a autobus sám o sobě neprodukuje žádné emise. Po otestování budeme mít potřebné zkušenosti z provozu i včetně finanční náročnosti, abychom se rozhodli, zda se město vyplatí rozšířit vozový park o jednotky desítky vodíkových autobusů,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Vodíkový pohon je pro nás z pohledu pravidelného provozu nové technologie, kterou si nejdříve chceme vyzkoušet v typických podmínkách Prahy v běžném provozu s cestujícími a během všech ročních období, obdobně jako jsme v minulosti testovali různé typy trolejbusů či elektrobusů. Potřebujeme získat důležité údaje o technických a provozních parametrech, jízdních vlastnostech a chování vozidla v zimním i letním období, vyhodnotit je z provozního a nákladového hlediska, než se rozhodneme vodíkové autobusy případně nakoupit do vozového parku DPP. Vodík považujeme za další možnost diverzifikace zdrojů. Zhruba tři čtvrtiny výkonů DPP jsou lokálně bezemisní, když jsou zajištěny elektrickou trakcí, tj. metrem a tramvajemi. S elektrifikací vybraných autobusových linek v souladu s naplňováním klimatických závazků na úrovni Prahy či ČR a zaváděním bateriových trolejbusů nebo elektrobusů se tento podíl bude ještě zvyšovat. DPP má však za úkol zajistit veřejnou dopravu v Praze i v krizových situacích, např. při přerušení provozu metra, blackoutu apod. Proto musíme zohledňovat také energetickou bezpečnost a zachovat si alespoň 25 % vozového parku nezávislého nabíjecího infrastruktuře. Provozně nezávislá vozidla zatím budou v naftovém nebo hybridním provedení, ale pevně věříme, že výsledky testování nám mohou potvrdit, že lokálně bezemisní vodíkový pohon nám k větší diverzifikaci zdrojů pomoci také. Pokud vodíkové autobusy v budoucnu bychom nakupovali, jejich domovem pravděpodobně byly naše garáže na Kačerově a v Hostivaři.

vodík autobus škoda group

TIŠŠÍ PROVOZ A ČISTÉ OVZDUŠÍ
Autobusy na vodíkový pohon mají extrémně nízkou hlučnost a nízké vibrace, což je typické i pro klasické elektrobusy. Na rozdíl od nich je ale doplnění paliva do vodíkového autobusu nepoměrně rychlejší, protože nedochází k přímému dobíjení baterií. Do autobusu je doplňován vodík, který přímo v autobusu uvnitř PEM palivových článků vzájemnou reakcí s kyslíkem ze vzduchu vyrábí elektrickou energii. Vozidla tak nemusí čekat u nabíjecích stanic, ale jsou neustále připravena vyjet do provozu. Do vzduchu se pak uvolňuje pára, která vzniká jako vedlejší produkt chemické reakce. Díky tomu vodíkové autobusy nijak nezatěžují životní prostředí. Na jedno natankování H’CITY urazí až 350 km.

vodík autobus škoda group

NOVÝ TROLEJBUS I MONITOROVACÍ SYSTÉM
Na stánku Škoda Group byl kromě vodíkového autobusu k vidění i nízkopodlažní trolejbus T’CITY. Tento model je vyrobený s novou karosérií vyvinutou přímo pro Škodu. V souladu s aktuálními požadavky se jedná o moderní vozidlo šetrné k životnímu prostředí, které díky rekuperačnímu systému spoří energii. Vhodný je i pro trasy s úseky bez trakčního vedení, při použití trakční baterie umožňuje dojezd až 15 km. V poslední řadě se v rámci veletrhu představil i monitorovací systém pro kolová vozidla Astrid, který sleduje a analyzuje vozidla ze Škodovky přímo v provozu. Během jízdy monitoruje až 50 různých parametrů, mezi nimi například spotřebu baterie či polohu autobusu.

vodík autobus škoda group

KLÍČOVÉ VLASTNOSTI VODÍKOVÉHO AUTOBUSU ŠKODA H’ CITY 12:
Délka: 12 020 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 430 mm
Počet míst k sezení: 26
Počet cestujících: až 85
Dojezd na jedno naplnění: 350 km
Kapacita zásobníku vodíku: 39 kg

Zdroj zprávy: ŠKODA GROUP a.s.
Škoda Transportation