Od vize k realitě – Škodovka v Berlíně představila posun v projektu Smart Depot
Autonomní doprava je již desítky let vízí mnoha velkých společností a start-upů. V posledních letech dochází na tomto poli k řadě zásadních posunů a průlomů. Jedním z nich je i projekt ekosystému Smart Depot z dílny vývojářů Škoda Group. Ti v autonomii vidí cestu k vyšší udržitelnosti, komfortu i bezpečí. Své úspěšné kroky v rámci programu veletrhu InnoTrans.
Před více než rokem představili odborníci ze Škoda Group projekt Smart Depot jako svoji vizi autonomní budoucnosti pro vozidla hromadné dopravy. A nyní na veletrhu InnoTrans v Berlíně ukázal, jaké pokroky se jim podařilo zrealizovat. V rámci depa ve finském Tampere dokázala plnit komplexní úkoly, řízený autonomním systémem. Ten dokázal tramvaj bezpečně řídit v rámci depa, a to včetně správných reakcí na překážky v kolejích a průjezdu mycí linkou. V současnosti se o jednu tramvaj stará pět zaměstnanců, autonomní technologie by měly postarat o to, aby se v budoucnosti jeden zaměstnanec dokázal postarat o pět tramvají.
„Rád bych poděkoval svým kolegům, kteří vizi přetavili v prvním reálném demonstrátoru Smart Depa. Věřím, že i nadále se nám bude dařit rozvíjet možnosti autonomie a přispívat tak k modernizaci a posunu hromadné dopravy. Věřím, že kolejová vozidla mají svou podstatu k autonomii blízko, a v budoucnosti bude jejich provoz díky ní bezpečnější a efektivnější,“ říká Jiří Liberda, Digital Managing Director ve Škoda Group.
Digitální budoucnost veřejné dopravy
Škoda Group se dlouhodobě zaměřuje na inovace a technologický pokrok. Svým zákazníkům nabízí pokročilá digitální řešení pro kolejová vozidla, která odpovídají nejnáročnějším podmínkám dnešní doby. Velkou pozornost pak věnuje právě oblasti autonomie a vývoji technologií, které postupně nahradí řidiče a přinesou zcela nové možnosti provozovatelů vozidel pro hromadnou dopravu. Škoda Group již úspěšně otestovala dva systémy, které jsou základními stavebními kameny pro autonomní provoz.
Pojem Smart Depot nepopisuje jeden konkrétní produkt, ale spíše ekosystém technologických řešení, která spolu vzájemně spolupracují na plnění svých úkolů. Jeho cílem je, aby se dokázala v rámci prostoru depa pohybovat úplně sama, bez lidského pohybu do jejího pohybu.
Systém autonomního řízení ATO automatizuje řízení vlaku, optimalizuje jízdní plán a snižuje spotřebu energie. Klíčovou roli ve správném systému hraje správná a přesná lokalizace, k níž se využívá fungování elektronické mapy drah a fúze dat z modulu GNSS a modulu odometrie. Díky přesné lokalizaci můžeme jednoduše pomocí softwarové aktualizace přidat funkci Intelligent Speed Limiter, která zabrání vykolejení vozidla tím, že omezuje překročení rychlosti.
Antikolizní systém ACS má za úkol snížit dopady kolize v historii a městském provozu. K tomu využívá kombinaci technologií LiDAR, kamery a přesné lokalizace pomocí HD map a odometrie. Tato zařízení umožňuje vytvořit virtuální tunel, ve kterém lze detekovat překážky, poskytovat včasné varování a minimální falešně pozitivní varování.
Zdroj zprávy: ŠKODA TRANSPORTATION a.s.