Škoda Auto v prvním pololetí roku 2024 vykázala výborné hospodářské a prodejní výsledky
Škoda Auto dosáhla za prvních šest měsíců letošního roku solidních prodejních a hospodářských výsledků, čímž prokázala odolnost a flexibilitu v tržním prostředí s řadou výzev. Silnou pozici značky dokazují klíčové finanční ukazatele
: tržby 13,652 mld. eur zůstávají na úrovni prvního pololetí roku 2023 (−0,7 %), provozní zisk vzrostl na 1,149 mld. eur (+26,1 %) a rentabilita tržeb posílila na 8,4 % (před rokem: 6,6 %). Čistý peněžní tok dosáhl 1,408 mld. eur (+135,8 %).
Pozitivní vývoj provozního zisku je výsledkem především zlepšení skladby prodaných vozů, výhodného vývoje směnného kurzu a důsledného dodržování úsporných opatření v rámci programu Next Level Efficiency+. Nárůst peněžního toku těží ze zvýšeného provozního zisku a zlepšení pracovního kapitálu. Automobilka dodala od ledna do června zákazníkům 448 600 vozů1, tedy o 3,8 % více než ve stejném období vloni. Model Octavia potvrdil svoji roli bestselleru s nárůstem dodávek o 24,1 % a plně elektrický vůz Enyaq zůstává jedním z nejprodávanějších elektromobilů na významných trzích, jako je Německo. Automobilka v uplynulých měsících zásadně modernizovala své portfolio modelů s úspornými spalovacími motory i s plug-in hybridním, mild-hybridním a plně elektrickým pohonem. I díky tomuto vyváženému přístupu, který má u zákazníků úspěch, Škoda vůbec poprvé obsadila 4. příčku v registracích nových vozů v Evropě. Letos na podzim představí Škoda Auto plně elektrický model Elroq v kategorii kompaktních SUV, který je objemově největším dílčím segmentem trhu v Evropě.
„Škoda Auto vstupuje do druhé poloviny roku se značnou energií, kterou prokázala během prvních šesti měsíců. Jsem vděčný, jak dobře zákazníci reagují na nejrozmanitější a nejmodernější modelovou nabídku v naší historii. Navíc se již připravujeme na to, že letos v říjnu dále rozšíříme naši plně elektrickou řadu o kompaktní SUV Škoda Elroq. Všichni škodováci se snaží, aby byla naše společnost ještě konkurenceschopnější, což se v souladu s našimi cíli odráží v rentabilitě tržeb ve výši 8,4 procenta. Ačkoliv pečlivě sledujeme možné nové výzvy na rychle se měnícím trhu, naše výsledky za první pololetí nám umožňují opatrný optimismus a díky tomu rovněž postupujeme vpřed s jistotou vycházející z pevných základů.“ Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto
„Hospodářské výsledky za první pololetí ukazují, že jsme na správné cestě, jak provést naši značku transformací celého odvětví. Zlepšili jsme všechny klíčové finanční parametry včetně vysokého čistého peněžního toku, a to zásluhou nárůstu provozního výsledku a pracovního kapitálu, což nám umožňuje průběžně přizpůsobovat pozici značky Škoda budoucím požadavkům a stabilně financovat další udržitelný rozvoj produktů, výrobních závodů a digitalizace. Důsledným zaváděním našeho programu Next Level Efficiency+ chceme zachovat rentabilitu tržeb v blízké budoucnosti nad 8 %. Proto budeme i nadále přísně dodržovat opatření na zvýšení efektivity, využívat synergie v rámci skupiny koncernových objemových značek Brand Group Core a investovat do oblastí orientovaných na budoucnost, jako je zavádění umělé inteligence do procesů naší společnosti. Hodláme využít naši současnou silnou pozici k zabezpečení společnosti i do dalších let.“ Holger Peters, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Finance, IT a právní záležitosti
„Nedávno jsme vůbec poprvé obsadili čtvrté místo v evropských registracích. Tohoto skvělého výsledku jsme dosáhli zásluhou vyváženého a modernizovaného portfolia modelů, naší úspěšné marketingové kampaně, a především s pomocí vysokého nasazení dealerů, bez nichž by tento milník nebyl možný. Vedle toho neustále pracujeme na zlepšování zákaznické cesty, například nedávno spuštěnou novou aplikací MyŠkoda s vylepšenými funkcemi – které zákazníci ocení ve voze i mimo něj.“ Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing
Vynikající hospodářské výsledky a zaměření se na přání zákazníků
Škoda Auto prokázala v prvních šesti měsících roku 2024 značnou finanční sílu. Provozní zisk vzrostl na 1,149 miliardy eur (+26,1 %) a rentabilita tržeb dosáhla 8,4 % (před rokem: 6,6 %). Klíčem k tomuto úspěchu je nejrozsáhlejší produktová řada v historii značky nabízející to nejlepší z kategorie vozů se spalovacími motory i s elektrickým pohonem. Díky tomu meziročně vzrostly dodávky po celém světě o 3,8 % na 448 600 vozů.
Během prvního pololetí byly na trh uvedeny nové generace vozů Superb a Kodiaq i modernizovaná provedení řad Scala, Octavia a Kamiq. Za pozornost stojí zejména úspěch nejprodávanějšího modelu Octavia: dodávky zákazníkům meziročně vzrostly o 24,1 %. Plně elektrický model Enyaq se navzdory nestálé situaci na trhu drží mezi nejžádanějšími elektromobily v Evropě a mimořádného úspěchu dosáhl v Německu, kde jeho dodávky zákazníkům vzrostly o 22,4 % na 9 600 kusů.
Strategií značky Škoda je vycházet vstříc potřebám zákazníků. Ti mohou vybírat z historicky nejširší a nejnovější modelové nabídky a mezi moderními konvenčními jednotkami, mild-hybridním pohonem, plug-in hybridním ústrojím nové generace, které vozům Superb a Kodiaq zvýšilo dojezd čistě na elektřinu přes 100 km, nebo plně elektrickým pohonem.
Historický milník: Škoda Auto 4. nejprodávanější značkou v Evropě
Automobilka si v rámci strategie Next Level Strategy 2030 vytkla za cíl umísťovat se mezi pěti nejprodávanějšími značkami v Evropě. Škoda Auto tento záměr v prvním pololetí překonala a dosáhla historicky nejlepšího výsledku na evropském trhu2 dosažením čtvrté příčky mezi nejprodávanějšími značkami v Evropě.
Na tomto úspěchu se podílí důsledná orientace na potřeby zákazníků v jednotlivých regionech. Největší absolutní přírůstky zaznamenaly Německo (91 100 vozů; +13 800), Polsko (31 500; +4 300), Francie (21 500; +3 800) a Spojené království (37 600; +3 400). Mimořádně příznivý je také růst v jihoevropských zemích, jako je Chorvatsko (5 500; +2 100), Španělsko (17 500; +1 900) a Itálie (19 300; +1 800). Významný je vývoj v Turecku (18 800; +1 300).
Rekordní výsledky v Německu
Dodávky vozů Škoda zákazníkům v Německu za první pololetí vzrostly o 17,8 %, což upevnilo pozici celosvětově největšího trhu české automobilky. I zde Škoda zaznamenala historický posun na 4. příčku s tržním podílem 6,2 %, což na velmi náročném a konkurenčním odbytišti představuje vynikající výsledek. Statistiku pozitivně ovlivnily zejména dodávky v červnu, kdy Škoda dosáhla historicky nejlepšího, druhého místa v registracích. Největšími trhy podle počtu dodaných vozů za první pololetí jsou dále Česká republika (41 300 vozů), Spojené království (37 600), Polsko (31 500) a Francie (21 500).
Pokračující elektrifikace a větší dostupnost: plně elektrické modely Elroq, nový Enyaq, Škoda Epiq a projekt „Small BEV“
Škoda Auto dále rozšíří svoji nabídku elektromobilů. Již letos na podzim představí nový model Elroq, náležející do kategorie kompaktních SUV, která je objemově největším dílčím segmentem trhu v Evropě. Nové SUV je díky výraznému vzhledu prvním modelem značky Škoda, který si osvojuje nový designový jazyk Modern Solid, a posouvá tak design exteriéru elektrických modelů Škoda ještě dál. Díky kompaktním rozměrům a dojezdu více než 560 km v režimu WLTP je rovněž ideálním společníkem každodenních objevitelů pro jízdy ve městě i mnohem dále.
Na jaře automobilka odhalila designovou studii dalšího ze šesti nových elektromobilů, které uvede na trh v nadcházejících letech: městský crossover Škoda Epiq bude stát okolo 25 000 eur, tedy 625 000 Kč. Příští rok automobilka představí nový Enyaq, nástupce prvního elektrického SUV značky Škoda. V roce 2027 odhalí malý elektromobil, který vznikne v rámci koncernové skupiny objemových značek Brand Group Core.
Škoda Auto Group1) – Klíčové hospodářské ukazatele v prvním pololetí 20242)
leden-červen 2024 | leden-červen 2023 | změna | ||||
Dodávky zákazníkům | vozů | 448 600 | 432 200 | +3,8% | ||
Výroba3) | vozů | 547 400 | 535 200 | +2,3% | ||
Odbyt4) | vozů | 547 700 | 545 500 | +0,4% | ||
Tržby | mil. eur | 13 652 | 13 748 | −0,7% | ||
Provozní výsledek | mil. eur | 1 149 | 911 | +26,1% | ||
Rentabilita tržeb | % | 8,4 | 6,6 | – | ||
Investice | mil. eur | 823 | 919 | −10,4% | ||
Čistý peněžní tok | mil. eur | 1 408 | 597 | +135,8% |
1) Škoda Auto Group zahrnuje společnosti Škoda Auto a. s., Škoda Auto Slovensko s.r.o., Škoda Auto Deutschland GmbH, Škoda Auto Volkswagen India Pvt. Ltd. a do května 2023 zahrnovala také OOO Volkswagen Group Rus, jejíž finanční výsledky jsou až do této doby zahrnuty.
2) Procentuální odchylky jsou vypočteny z nezaokrouhlených čísel.
3) Zahrnuje výrobu ve skupině Škoda Auto Group, bez výroby v partnerských montážních závodech v Číně, na Slovensku a v Německu, ale včetně ostatních koncernových značek jako Seat, VW a Audi; výroba vozů bez dílčích/kompletních sestav.
4) Zahrnuje odbyt skupiny Škoda Auto Group prodejním společnostem, včetně dalších koncernových značek jako Seat, VW, Audi, Porsche a Lamborghini.
Celosvětové dodávky vozů v prvním pololetí 2024 ve vybraných prodejních regionech:
Prodejní region | leden–červen 2024 | leden–červen 2023 | změna | ||
Západní Evropa | 260 100 | 236 900 | +9,8% | ||
Německo (největší trh) | 91 100 | 77 300 | +17,8% | ||
Střední Evropa | 95 800 | 92 800 | +3,3% | ||
Česká republika | 41 300 | 43 900 | −6,0% | ||
Východní Evropa | 24 400 | 22 600 | +7,7% | ||
Čína | 7 100 | 12 800 | −44,3% | ||
Indie | 16 000 | 23 800 | −32,6% | ||
Celkem na světě | 448 600 | 432 200 | +3,8% |
Dodávky vozů Škoda zákazníkům v prvním pololetí roku 2024
(v kusech, zaokrouhleno, po modelech; změna v % oproti stejnému období roku 2023):
Model | leden–červen 2024 | změna |
Škoda Octavia | 121 300 | +24,1 % |
Škoda Kamiq | 61 100 | +4,7 % |
Škoda Fabia | 56 800 | +17,5 % |
Škoda Karoq | 53 000 | +0,7 % |
Škoda Kodiaq | 51 100 | −9,0 % |
Škoda Superb | 30 600 | −11,5 % |
Škoda Enyaq | 29 400 | −5,9 % |
Škoda Scala | 29 100 | −6,2 % |
Škoda Kushaq | 8 400 | −33,5 % |
Škoda Slavia | 7 800 | −17,6 % |
1) Hodnota 448 600 vozů zohledňuje celosvětové „dodávky zákazníkům“ coby nejpřesnější údaj odrážející prodané automobily značky Škoda koncovým zákazníkům, zaokrouhlený na celé stovky. Vedle toho automobilka zveřejňuje „výrobu“ ve svých závodech a dále „odbyt“, tedy předání vozů prodejním společnostem na jednotlivých trzích. Více v poznámkách pod přehledy na dalších stranách.
2) Podle oficiální statistiky registrací Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA); zahrnuje země EU27, Island, Norsko, Spojené království a Švýcarsko.
Zdroj zprávy: ŠKODA AUTO