Snazší život pro podnikatele. Vláda schválila 22 opatření na snížení byrokracie

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo 22 opatření na omezení administrativní zátěže podnikatelů. Úpravy v oblasti živnostenského podnikání, zaměstnanosti nebo daňové správy, které schválila vláda, pomohou podnikatelům snížit náklady a ušetřit čas. Cílem je všechna opatření realizovat do konce 1. poloviny příštího roku. Podnikatelský balíček vznikl na základě podnětů odborné veřejnosti, podnikatelských svazů a asociací.

byrokracie

„Předvídatelné podnikatelské prostředí bez zbytečných překážek je základním předpokladem pro úspěšné podnikání, což platí obzvlášť o malých a středních firmách. Proto jsme připravili 22 opatření, která jim s tím pomohou. Jejich cílem je podnikatelům zjednodušit život, umožnit jim snižovat výdaje, šetřit čas a zvýšit produktivitu. Zaměřujeme se na digitalizaci procesů, využití umělé inteligence, ale také na legislativní změny, které pomohou usnadnit podnikání napříč oblastmi a zvýšit atraktivitu Česka i mezi zahraničními investory,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Podnikatelský balíček přináší řadu inovativních opatření, která reagují na potřeby podnikatelů a cílí na snížení byrokratické zátěže. Všechna opatření MPO konzultovalo přímo se zástupci firem, s odbornou veřejností, ostatními resorty a zástupci podnikatelských svazů a asociací v rámci Expertní skupiny MPO pro snižování byrokracie.

Digitalizace podnikání
Jednou z hlavních oblastí, na kterou se resort v rámci opatření zaměřuje, je podpora digitalizace. Portál podnikatele poskytne jednotné digitální místo pro elektronickou komunikaci s institucemi a nabídne všechny potřebné informace na jedno místě.

„Díky tomuto rozhraní si podnikatelé vyřídí řadu úkonů z pohodlí domova, namísto toho, aby museli čekat na úřadech nebo hledat informace na jednotlivých webech úřadů,“ říká ministr Síkela.

Resort také pracuje na Databázi informačních povinností, kde bude seznam hlavních legislativních povinností na jednom webu. Od tohoto roku ministerstvo spustilo Portál živnostenského podnikání, kde je možné on-line založit živnost, změnit údaje, vyhledávat v registru nebo čerpat aktuální informace.

„Naším cílem je tento web dále vylepšovat tak, aby byl co nejvíce uživatelsky přívětivý. Jedním z možných vylepšení by mohlo být nasazení chatbota s umělou inteligencí, který živnostníkům pomůže při řešení jejich dotazů,“ dodává ministr Síkela.

Digitální účtenka
Proces nakupování pomůže usnadnit legislativní ukotvení elektronické a digitální účtenky, o kterém se bude diskutovat. Papírová forma účtenky by byla pouze na vyžádání zákazníka. Digitální účtenku v jednotném formátu by bylo možné získat například prostřednictvím aplikace, e-mailu či QR kódů, což proces nakupování zrychlí, zjednoduší, zefektivní a zároveň přispěje k postupnému odstranění situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou „hází do koše“, protože ji zákazník nechce.

Výplata mzdy v cizí měně
Na základě dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem umožnit rozšíření výplaty mzdy v cizí měně širšímu okruhu zaměstnanců. Jednalo by se o měnu, ke které vyhlašuje Česká národní banka (ČNB) kurz devizového trhu. Vyplácení v cizí měně by se týkalo například cizinců, zaměstnanců žijících v zahraničí nebo zaměstnanců, kteří mají partnera/ku s jiným než českým občanstvím. Opatření konzultoval resort s ČNB, která s návrhem souhlasila. Zároveň se provede analýza možnosti sjednávání mezd v eurech i zaměstnancům, kteří nemají místo výkonu práce v zahraničí.

Jednodušší převody vozidel
Při přepisu vozidel je nutné provádět evidenční kontrolu vozidla, což administrativně zatěžuje nové majitele. Proto navrhujeme současnou povinnost zavést v rámci STK. Nebylo by tedy nutné tento úkon provádět individuálně.

Omezení byrokracie
Balíček také obsahuje návrhy na změny v oblasti pokut podle zákona o přestupcích. Pokud pokutovaný zaplatí sankci ve zkrácené lhůtě od jejího udělení, automaticky se sníží její výše o polovinu. Mezi schválenými opatřeními je dále aktualizace obsahů jednotlivých živností či zavedení podkladů pro posuzování vlivu na životní prostředí pouze v elektronické podobě.

„V rámci meziresortního připomínkového řízení jsme vypořádali všechny připomínky. Vznikl tak seznam opatření, který bere komplexně v potaz potřeby podnikatelů napříč oblastmi. Nově jsme například do balíčku přidali navýšení limitu pro fotovoltaiku z 50 kW na 100 kW, do kterého by nebyla nutná výrobní licence od Energetického regulačního úřadu. Díky tomuto návrhu podpoříme rozvoj obnovitelných zdrojů, usnadníme povolávací procesy a celý proces tak urychlíme,“ říká ministr Síkela s tím, že by se jednalo o drobné stavby s výjimkou stavby vodního díla, kulturních památek a staveb ve zvláště chráněném území, památkové rezervaci nebo v památkové zóně.

misan MSV 2024

Reklama

Do Podnikatelského balíčku MPO na základě meziresortního připomínkového řízení přidalo návrh na definici automatizované provozovny, včetně řešení jejich otevírací doby o státních svátcích, reklamací zakoupeného zboží nebo návrh k součinnosti při kontrole v provozovně bez fyzické přítomnosti personálu.

Podnikatelský balíček je důležitým krokem k modernizaci a zjednodušení podnikatelského prostředí v České republice a jeho zavedení patří mezi hlavní priority vlády. Opatření budou realizovat jednotlivá gesční ministerstva ve spolupráci s dalšími dotčenými institucemi, MPO bude jejich koordinátorem. Cílem je všechna opatření realizovat do konce poloviny příštího roku.

Seznam všech 22 opatření najdete ke stažení níže nebo v příloze…

Příloha ke stažení:
Přehled_Podnikatelský balíček.docx [docx, 34 kB]

Zdroj zprávy: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
MPO logo