Temelín má za sebou největší transport za posledních dvacet let

Modernizovat zařízení a přitom o jednotky MWe zvýšit výkon druhého bloku elektrárny Temelín má v plánu společnost ČEZ. Pomoci by měly tzv. separátory vlhkosti v nejaderné části elektrárny. První z nich dnes energetici do Temelína přivezli z Bratislavy. Přeprava více než stotřicetitunového nákladu trvala pět dní. Druhý separátor má do Temelína dorazit v pondělí 18. května. Důležitá výměna proběhne během odstávky, která na druhém bloku začne 12. června.

čez

Je dlouhý lehce přes třicet metrů, na výšku má 4,4 metry a kompletně váží 195,6 tun. Takové jsou parametry jednoho ze dvou separátorů. Úkolem zařízení v nejaderné části elektrárny je zlepšit parametry páry na vstupu do nízkotlakých dílů turbíny. Konkrétně páru přihřívá a zbavuje vlhkosti. Vedení společnosti ČEZ si od jeho použití slibuje zvýšení výkonu.

„Řádově půjde o jednotky MWe. Je to další z příkladů modernizace a zlepšení účinnosti v nejaderné části elektrárny, navíc s přínosem pro životní prostředí. Použití nových separátorů bude znamenat roční úsporu jednotek tisíc tun CO2,“ uvedl Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika.

čez

Vlastní výměna dvou velkých stříbrných válců začne během odstávky 12. června. Půjde o technicky náročnou akci. Na začátku budou muset energetici vyndat stávající separátory.

„Bude to logisticky velmi náročné. Půjde o velmi těžké a rozměrné části, proto velmi pečlivě připravujeme nejen vlastní transport nového zařízení na strojovnu, ale i vyjmutí a odvoz původních separátorů. Vše přitom provedeme ve standardní délce odstávky,“ uvedl Jan Kruml, ředitel temelínské elektrárny.

čez

Doprava z Bratislavy trvala pět dní
Doprava prvního ze dvou separátorů proběhla podle plánu bez větších komplikací. Dopravce zařízení na elektrárnu přivezl v sobotu ráno. Podle energetiků šlo o největší přepravu společnosti ČEZ na jaderné elektrárny od spuštění Temelína.

„Přeprava trvala pět dní. K přepravě jsme použili dva tahače o výkonu 750 koní, které jsme umístili na oba konce více než třicetimetrové nákladní soupravy. Jezdili jsme jen v noci a podle úřady i policií dopředu odsouhlasené trasy a harmonogramu,“ uvedl Jiří Dědič, vedoucí projektu ze společnosti Rádl, která transport zajišťuje.

V sobotu v 2:30 hodin ráno přijel separátor na Temelín. Separátor teď bude umístěn v areálu elektrárny a připraven pro instalaci během letní odstávky druhého bloku. Přepravu druhého separátoru plánují energetici od 12. do 18. května.

Separátor – přihřívač – zařízení v nejaderné časti elektrárny. Výrobcem je německá společnost Balcke-Dürr, GmbH. Výrobní závod opustil separátor 23. března a převážně po Dunaji byl 14. dubna dopraven do přístavu v Bratislavě. Separátor je dlouhý 32,8 metru, vysoký 4,4 metry, kompletně váží 195,6 tun. Uvnitř každého ze dvou separátorů je 1 512 teplosměnných trubiček o objemu 13,5 m3. Objem vlastního separátoru je 232,4 m3. Jeho úkolem je zlepšit parametry páry, která proudí na nízkotlaké díly turbíny. Konkrétně páru zbavuje vlhkosti a přihřívá ji.

Marek Sviták , mluvčí ČEZ, Jaderná elektrárna Temelín

ČEZ