TÜV Report 2016

tuv

Praha/Berlín/Mnichov. Výsledky TÜV Reportu 2016 potvrzují trend: Vozy na německých silnicích jsou stále bezpečnější.
Detailní čísla z nového TÜV Reportu představuje dnes sdružení TÜV (VdTÜV) v Berlíně. Podle zprávy klesá míra závadovosti již podruhé v řadě – o necelé procento na 22,6 procent. Zlatou plaketu získává Mercedes třídy B. Také na následujících místech se nacházejí modely německých výrobců. Podle expertů z TÜV SÜD to jasně poukazuje na to, že ofenzíva kvality německých prémiových výrobců má účinek. Nejvíce reklamací je u světel. Podíl vozidel nebezpečných pro provoz se i nadále pohybuje okolo pouhého 0,1 procenta.

Automobily TUV report

SHHH15_03_001-001_Titel

„Podruhé v řadě výrazně klesá míra závadovosti. Tím se potvrzuje trend z předchozího roku. To je jasný signál, že automobily jsou celkově stále více bezpečné”, říká Patrick Fruth, ředitel divize TÜV SÜD Auto Service GmbH k výsledkům TÜV Reportu 2016, kterou dnes v Berlíně představuje VdTÜV. „To je dobrá zpráva – zejména s ohledem na intenzivnější kontroly bezpečnostních závad od r. 2012“, řekl Fruth.

Potvrzení trendu na nejvyšších místech: Zde se, stejně jako v loňské zprávě, nacházejí výlučně modely německých prémiových výrobců, a to i přesto, že řada vozů měla najeto již velké množství kilometrů. „Je to jasná známka toho, že ofenzíva kvality z předchozích let působí”, řekl Fruth. Základní údaje pro největší nezávislou zprávu o ojetých vozidlech: Celkem 9 miliónů technických kontrol u 233 modelů aut od druhé poloviny roku 2014 až do první poloviny roku 2015. Míra závažných závad klesla o 0,9 bodů na celkem 22,6 procent.

Nové vozy vylepšují celkový výsledek
Pohled na stupně vítězů: Na prvním místě získává zlatou plaketu Mercedes třídy B s nejnižší průměrnou mírou 2,8 procent závažných závad. Stříbrnou plaketu získává Mercedes GLK (2,9 procent), který si tím polepšil o jednu pozici. Loňský držitel druhého místa – Audi A6 – letos dosáhl na 9. místo (4,4 procenta), avšak s pozoruhodným nájezdem 80 000 kilometrů po dvou až třech letech. Bronzová příčka připadla loňskému vítězi Mercedesu SLK s průměrnou mírou 3,1 procenta.

Od posledního vydání také TÜV Report volí vítěze jednotlivých tříd podle klasifikace Spolkového úřadu pro motorová vozidla. Vítězem u malých vozů je Audi A1 (4,4 procenta) a kompaktních vozů – stejně jako ve Zprávě TÜV 2015 – je Audi A3 (5,0 procent). Ve střední třídě svítí hvězda Mercedesu třídy C (3,7 procenta) a celkový vítěz Mercedes třídy B je také nejlepší v třídě MPV. Mercedes GLK (2,9 procent) získává predikát nejlepšího SUV.

Nová technologie světel působí
Zaměřeno na skupiny nedostatků: Mírná zlepšení v téměř všech skupinách nedostatků působí na opětovné snížení celkové míry. Především poklesly průměrné míry u závažných závad na kloubech řízení a u osvětlení. Klouby řízení vydrží déle. Míra závad klesla u sedmiletých o půl procentního bodu na 1,0 procenta, u devítiletých o 0,6 procenta na 2,0 procent. K osvětlení: Zde se vyjímá zejména zlepšení u jedenáctiletých vozů. Míra závad na předním osvětlení klesla u této skupiny o půl procentního bodu na 8,9 procent. U zadního osvětlení klesla míra závad o 0,7 procentního bodu na 10,8 procent. Pro srovnání pohled na nové vozy: Vůbec žádné zlepšení u předního osvětlení (2,1 procent), zatímco závady na zadním osvětlení klesly o 0,3 procentního bodu na 1,8 procent. Přesto jsou závady na světlech i nadále na prvním místě. I když celkově došlo k mírnému zlepšení o jeden procentní bod, hodnota 30,8 procent znamená, že téměř každé třetí vozidlo musí do servisu kvůli defektům na světlech. Dokonce 6,4 procent debutantů musí opakovat technickou kontrolu z důvodu defektních světel.

Narůstající starosti připravují odborníkům nesprávně provedené dodatečné montáže LED světel pro denní svícení. „Technologie LED svádí k tomu, aby byla svítidla deformována nebo byla vestavěna do reflektorů. Tím ztrácí povolení celý reflektor”, poukazuje Fruth. Mimoto se podle expertů dá mírné zlepšení u světelných zařízení přičítat menší náchylnosti na výkyvy napětí a vyšší životnost moderních svítilen, jako jsou například xenonová světla. Větší rozšíření palubní diagnostiky vede dodatečně k tomu, že výpadky jsou rozpoznávány dříve a svítilny se rychleji vyměňují.

Vysoké nájezdy vítězí
Stejně jako v roce 2015, jsou i ve zprávě na rok 2016 nejvyšší místa u dvou- až tříletých vozů pevně v rukou německých výrobců. V závěsu za nejvyššími posty následují Mercedes třídy M/GL s mírou 3,6 procent u závažných závad na 4. místě a Porsche 911 Carrera (také 3,6 procent na 4. místě), následuje Audi Q5 (3,7 procent, 6. místo) a Mercedes třídy C (3,7 procent, 6. místo). Na 8. místě s 4,2 procenty se nachází Mercedes třídy E. 9. místo (4,4 procent) sdílí Audi A1 a A6 s Toyotou Yaris. Na téma vysokého nájezdu: A6 má průměrný nájezd 80 000 kilometrů, když jde poprvé na technickou kontrolu. Mercedesy třídy M a GL debutují s 61 000 kilometry, Audi Q5 s 60 000 kilometry a Mercedes třídy C má za sebou v průměru 58 000 kilometrů. „Že se na prvních místech nachází tolik vozidel s vysokými nájezdy, je dalším dokladem vysoké kvality nových vozů“, zdůrazňuje Fruth.

Výrazně nižší nájezdy se nacházejí na chvostu tabulky. Na posledním místě: Chevrolet Spark s mírou závad 14,6 procent po necelých 31 000 kilometrech. Střídá tak dlouholetého „držitele poslední příčky“ Dacii Logan, která se letos poprvé zlepšila – o znatelná 2,9 procenta na šesté místo od konce (12,8 procent). Na předposledním místě: Fiat 500 (14,1 procent), třetí od konce: Fiat Punto se 13,3 procenty.

Hybridní technologie drží a drží
Důležité pro rozhodování o koupi ojetého vozu: dlouhodobá bilance. Po čtyřech až pěti letech jsou na tom nejlépe Audi A1 (5,7 procent), BMW Z4 (6,0 procent) a Audi Q5 se 6,1 procenty. Nejmenší počty závad po šesti až sedmi letech má Porsche 911 (8,9 procent), následuje „elektrikář na poloviční úvazek“ a celkový vítěz z ročníku 2011/12 Toyota Prius (9,6 procent) a VW Golf Plus (10,3 procent). Téměř identický obrázek po osmi až devíti letech: na 1. místě s 11,7 procenty je Porsche 911, následuje Toyota Prius (13,1 procenty) a Mazda MX-5 s mírou 15,1 procent u závažných závad.

V obou věkových kategoriích má hybridní Prius jasně navrch před sportovní 911 co se týče nájezdu: po šesti až sedmi letech 89 000 oproti 56 000 kilometrů. Po osmi až devíti letech se odstup ještě zvětšil: Prius 108 000 kilometrů versus 67 000 kilometrů u 911. Toyota Verso zaujímá 2. místo u deseti- až jedenáctiletých, za Porsche 911 (1. místo). 3. místo zaujímá Toyota RAV 4. I u seniorů je patrný velký rozdíl v nájezdech: Zatímco Toyota Verso má za sebou 123 000 a Toyota RAV 4 113 000 kilometrů, tak třídní vítěz Porsche 911 najel v průměru pouze 86 000 kilometrů.

Poslední místo u deseti- a jedenáctiletých drží Fiat Stilo se 44 procenty. Jenom o něco lépe na tom je loňský držitel, třída M od Mercedesu (W163) s mírou závad 43,7 procent. Podobně to vypadá po jedenácti letech i s VW Sharanem a Fordem Galaxy.

TÜV Report každoročně zveřejňuje sdružení TÜV (VdTÜV). Je považován za jednoho z nejdůležitějších nezávislých rádců pro řidiče a nákup ojetých vozidel. Do TÜV Reportu putují všechny výsledky technických kontrol ze všech podniků TÜV v Německu – pro aktuální vydání celkem více jak 8,8 miliónů technických kontrol mezi červencem 2014 a červencem 2015. TÜV SÜD jako největší zástupce sdružení vdTÜV dodal více jak 4,2 miliónů výsledků.