Vítkovické novinky na MSV 2008
I druhý den Mezinárodního strojírenského veletrhu MSV 2008 byl bohatý na zájímavé události. Jednou z nejdůležitějších byla prezentace Vítkovice Machinery Group, což je nové globální označení pro světoznámý český strojírenský holding. V rámci této prezentace pak byla hlavním motivem technologie stlačeného zemního plynu – CNG (Compressed Natural Gas) a její aplikace do automobilů.Tisková konference v Presscentru pavilonu E byla jen “mediálním” doplněním výstavních expozic Vítkovice Machinery Group, které se nacházejí v pavilonu “F” a na venkovní ploše před tímto pavilonem.
Na počátku konference představil pan Ing. Jan Světlík, předseda představenstva a generální ředitel společnosti VÍTKOVICE MACHINERY GROUP organizační strukturu společnosti i novou globální značku…
Pro zvětšení si klikněte na obrázek
Podrobněji byli představeni klíčoví členové skupiny a jejich poslání. Jedním z novějších členů je IT divize, která se prezentuje jako Vítkovice – Informační technologie, která mimo jiné zastřešuje MediumSoft. Právě MediumSoft je producentem mnoha unikátních firemních bezpečnostních systémů, a také integrovaného bezpečnostního a havarijního systému Moravskoslezského kraje. Dále byla prezentována strategie společnosti…
… a v rámci segmentu tzv. “Green Technology” byla oficiálně představena značka CNG Vitall…
Ta představuje světově unikátní technologii založenou na stlačeném zemním plynu, na které vítkovičtí vývojáři pracovali bezmála 15 let a která konkuruje nejen LPG, ale i klasickým kapalným palivům – benzíínu a naftě. Společnost Vítkovice MG se zde soustřeďuje na dvě větve. První jsou plnící stanice, a to od domácích plniček až po velké stanice pro plné komerční nasazení (jako současné benzínové stanice) nebo stanice pro firemní využití (firemní užitková i osobní vozidla, vysokozdvižné vozíky atd.) Druhou částí jsou speciální vysokotlaké láhve, které jsou určeny pro automobily, různá speciální vozidla a agregáty. Tady se nejedná o klasické “přestavby” jaké známé z oblasti LPG, ale o originální řešení pro konkrétní automobily, a to na úrovni výrobce automobilu a přímé výroby modelů vozů s alternativním pohonem na CNG…
Společnost vede intenzivní jednání s cca 10ti světovými výrobci automobilů o přípravě sérií jejich vozů, které by nabízely sekundární pohon na CNG. Asi nejdále jsou jednání s automobilkami Opel a Fiat.
Aby tato technologie byla pro automobilky obchodně zajímavá, je třeba vybudovat sítě čerpacích stanic, kde by nové modely mohly CNG čerpat. Na území ČR chce 100 stanic vybudovat společnost RWE a dalších 50 až 100 stanic připravuje VÍTKOVICE MACHINERY GROUP. To se ovšem jedná o veřejné komerční stanice, ale ve hře jsou i domácí a firemní stanice. Z toho lze poměrně snadno dovodit potenciál, který tento byznis má. Samotná společnost VÍTKOVICE MACHINERY GROUP má firemní flotilu 300 automobilů, kterou hodlá obměnit a přestavět na CNG. Výpočet návratnosti této investice je velice překvapivý – 1,8 roku, a to včetně pořízení plnící stanice! 1e tedy zřejmé, že zavedení pohonu na GNG se vyplatí i jiným firmám, státním institucím i běžným občanům. Podle firemních propočtů ujede průměrný automobil se spotřebou 8 l benzínu za 1000 kč zhruba vzdálenost kolem 379 km, s naftovým motorem a spotřebou 7 l ujede 420 km a stejný automobil s CNG pak 1.462 km! 60ti procentní úspora nákladů a čistý ekologický provoz jsou velkým lákadlem.
V současné již pracují 3 plnící stanice, a to v Ostravě, v Jeseníku a v polském Sosnovci. VÍTKOVICE MACHINERY GROUP vyjednává s velkými provozovateli čerpacích stanic – OMV, Shell, Benzina aj. o kooperaci a také připravuje projekty vlastních veřejných stanic.
Na volné ploše před pavilonem “F” si zájemci mohou prohlédnout konstrukční řešení CNG ve vozech Mercedes Benz E200 NGT, Fiat Multipla 1,6 Natural Power, OPEL Zafira 1,6 CNG, OPEL Combo Tour 1,6 CNG, VW Touran Eco Fuel (CNG) a Mercedes Benz NGT Sprinter, všechny jsou se sekundárním pohonem na CNG. Záljemci si mohou vyzkoušet jízdu v těchto vozidlech nebo si vyzkoušet způsob plnění, který je velice snadný, bezpečný a z hlediska uživatele i pohodlný. Mnohé potěší šikovné umístění lahví se stlačeným zemním plynem, které nezabírá obvyklý úložný prostor v automobilech…
Pro zvětšení si klikněte na obrázek
U některých vozu je nutno instalovat láhve do zavazadlového prostoru, resp. do prostoru pro rezervu, ale snahou konstruktérů je tento cenný prostor ušetřit a lahve se stlačeným zemním plynem instalovat do spodní části vozidla a chránit je opechováním. Následující obrázky ukazují vozy Mercedes Benz E200 a Seat Altea…
Pro zvětšení si klikněte na obrázek
Pro zvětšení si klikněte na obrázek
Pro zvětšení si klikněte na obrázek
V pavilonu “F” si pak zájemci mohou prohlédnout domácí plnící stanici Phill, která se například v garáži rodinného domu napojí na běžný rozvod zemního plynu pro domácnost…
Pro zvětšení si klikněte na obrázek
Vyzkoušet si lze i způsob plnění paliva…
Pro zvětšení si klikněte na obrázek
Doufejme, že velice brzy se setkáme s čerpacímí stanicemi CNG Vitall a také s automobily, které budou přímo od výrobce vybaveny touto levnou a egologicky šetrnou technologií.
Pro zvětšení si klikněte na obrázek