Z Aero odletěla poslední L-159 do Iráku
Z Aero odletěl do Iráku letoun L-159, který zde dle smlouvy o pozáruční podpoře flotily iráckých L-159 prošel generální opravou. Po přeletu se tak připojil k 11 dalším strojům L-159, jež z Aera do Iráku přelétly v letech 2015 až 2018. Předávaný letoun trupové číslo IQAF-5901 byl vyroben jako jeden z posledních L-159 v roce 2003. O čtyři roky později prošel přestavbou na dvoumístné provedení L-159T1. V roce 2015 se stal jedním ze čtyř letounů L-159, které Vzdušné síly AČR v zájmu rychlého posílení Iráckých vzdušných sil (IQAF) uvolnily přímo z flotily provozovaných letounů. Po provedení údržby v Aero a předání IQAF v roce 2015 se na území České republiky používal k výcviku iráckých pilotů. V této roli došlo k vyčerpání jeho meziopravního resursu a následovala generální oprava provedená v Aero na základě kontraktu na pozáruční podporu flotily iráckých L-159.
Letadla vyráběná nebo opravovaná v Aero se k zákazníkům vydávají v lodních kontejnerech, na palubě transportních letounů či přeletem až do místa určení, tak jako v případě Iráku. Poslední letoun L-159 do Iráku letěl po trase Letiště Vodochody, Plovdiv v Bulharsku a Malatya v Turecku, odkud se také do ČR vracel doprovodný letoun. L-159 pak pokračoval na iráckou základnu, kde byl předán do stavu 115. letky v Baladu.
Přelet vojenského letounu z ČR do Iráku není jednoduchou záležitostí, po záletech v rámci provedení generální opravy následují doplňkové lety, které prověřují bezchybnou činnost palubních systémů především palivového, a poměrně rozsáhlé přípravy. Mezi ně patří získání diplomatických povolení k přeletu vojenského letounu od států, přes které vede trasa – Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Bulharsko a Turecko –, pojištění letadla i posádky, pronájem doprovodného letounu a vyčlenění mechaniků pro obsluhu L-159 při mezipřistání. Zajišťují se i potřebné náhradní díly, pozemní vybavení a nářadí, které se přepravují na palubě doprovodného letounu. Přelet do Iráku komplikuje i částečné uzavření vzdušného prostoru na turecko-irácké hranici a provedení přeletu mohou omezit i bojové akce na území Iráku. Proto jsou součástí přeletu i bezpečnostní analýzy.
L-159 je podzvukový lehký bojový letoun. Letouny L-159 za sebou mají více než dvacetiletou úspěšnou službu u Vzdušných sil Armády České republiky. Kromě toho české lehké bojové letouny z Aero mají ve své flotile také Vzdušné síly Iráku. Pro výcvikové účely je začala používat i společnost Draken Europe, kde plní roli agresorů při tréninku pilotů bojových letounů RAF – Eurofighter Typhoon a nejmodernějších letounů F-35. Mezi přednosti letounu patří jeho nízké provozní náklady a schopnost plnit bojové i výcvikové úkoly s jednoduchou údržbou. Letoun L-159 je tak vynikající platforma pro pokročilý a bojový výcvik pilotů pro stíhací letouny čtvrté a nastupující páté generace.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení́ civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Zdroj zprávy: AERO Vodochody AEROSPACE a.s.