Začala modernizace tramvají pro švédský Göteborg. Škoda Group představila vizualizaci jejich finální podoby.
Škoda Group zahájila modernizační práce na göteborských tramvajích typu M31. Cílem projektu pro švédského dopravce Västtrafik AB je zajistit spolehlivý a bezpečný provoz tramvají a zlepšit i cestujících. Modernizace tramvají budou probíhat v ostravském výrobním závodě Škoda Group až do roku 2028. Dále se zahájením prací skupina představila i vizualizace s konečnou konstrukcí, která umožní modernizaci tramvají a současně si zachovají svou původní tvář. Novým lakováním se blíží podoba současného vozového parku dopravního podniku.
„Oblast severní Evropy má rozhodně naši pozornost, protože máme zkušenost s výrobou vozidel, která jsou tamním specifickým povětrnostním podmínkám odolávat. Výroba vozidel pro Finsko nás vybavila znalostmi, které nám nabízejí do regionu dodávat spolehlivá a robustní řešení přizpůsobená severskému počasí. Máme radost, že můžeme tyto schopnosti přenést i do Göteborgu a zmodernizovat tramvajovou flotilu, která bude městu efektivně sloužit po mnoho let,“ řekl Jan C. Harder, President Region West and North Škoda Group.
Göteborský dopravce Västtrafik nyní provozuje 79 tramvají typu M31. Projekt, který bude probíhat do roku 2028, zahrnuje modernizaci všech zmíněných tramvají, původně vyrobených v letech 1984 až 1986. Tyto tramvaje prošly v minulosti několika modernizacemi, včetně významných oprav právě v ostravském závodě Škodovky v letech 2011 až 2017.
“Výroba vozidel pro Finsko nás vybavila znalostmi, které nám nabízejí do regionu dodávat spolehlivá a robustní řešení přizpůsobená severskému počasí.” Jan C. Harder, prezident Regionu Západ a Sever Škoda Group
„Tramvaje u nás v ostravském závodě pro poměrně komplexní modernizaci, která zahrnuje nové dveřní systémy, moderní elektrohydraulický brzdový systém, vylepšené vytápění pro cestující a klimatizaci pro řidiče, přičemž technická řešení byla navržena tak, aby odolala náročným klimatickým podmínkám Göteborgu. Aktuálně máme v naší výrobě celkem čtyři tramvaje. První vozidla již podstupují počáteční modernizační práce. První prototypová tramvaj je fáze lakování a připravujeme se na kompletační práce, u dalších vozidel probíhá úprava a oprava karoserie,“ uvedl Jan Gutovský, Head of Project Management ve Škoda Group.
„Göteborg je expandující město s rostoucím počtem obyvatel a zvýšenou poptávkou po službách veřejné dopravy. Jednou z klíčových iniciativ je obnova našich tramvají typu M31. Díky tomu se náš vozový park tramvají zkvalitní a zmodernizuje, což zajistí spolehlivější a efektivnější služby pro naše cestující,“ řekl Jonas Sundgren, ředitel vozového parku společnosti Västtrafik.
„Vylepšení výrazně zvýšit bezpečnost, spolehlivost a komfort vozidel, prodlouží podstatně jejich životnost a zajistí cestujícím v Göteborgu lepší zážitek z cestování. První tramvaje budou zákazníci předány do konce letošního roku. Máme radost, že můžeme modernizovat tramvaje pro další evropské město a pomáhat tak dotvářet ráz metropoli,“ doplnil Marek Král, Sales Area Director ve Škoda Group.
Škoda Group má bohaté zkušenosti s výrobou zejména tramvají a vlaků pro drsné severské klimatické podmínky, díky svým aktivitám ve Finsku. Tyto zkušenosti nabízí i při modernizaci tramvají, které musí odpovídat nárokům göteborského klimatu.
Životnost prodloužená o dalších 15 let
Jednou z připravovaných změn je instalace nového moderního elektrického dveřního systému, který nahradí starý pneumatický systém. To zahrnuje mimo jiné i nové nástupní schůdky a výstražná LED světla pro zvýšení bezpečnosti. Mechanický brzdový systém bude nahrazen moderním elektrohydraulickým systémem, což rovněž povede ke zvýšení bezpečnosti. Nová nástupní rampa pro osoby se sníženou schopností pohybu je navržena tak, aby odolala severním podmínkám a zajistila spolehlivost i v nepříznivém počasí.
Renovována bude i kabina řidiče, ve které budou mít LED ovládací prvky dobře viditelné i ve slunečním světle, jež zlepší celkové prostředí pro obsluhu vozidla Zároveň ale bude zachována původní ergonomie a přístupnost všech ovládacích prvků. Řidiči se dočkají i nového a účinnějšího systému chlazení a vytápění přímo uvnitř kabiny. Opravy se týkají i salonu pro cestující. Jedná se například o nové potahy sedadel či instalaci LED osvětlení. Dojde také ke změně uspořádání sedadel a vylepšení vytápění ve vozidle.
Práce provedené v rámci modernizace zajistí, že tramvaj zůstane provozuschopná minimálně dalších 15 let s garancí náhradních dílů.
Zdroj zprávy: ŠKODA TRANSPORTATION a.s.