150 let železniční zabezpečovací a automatizační techniky v Siemens Mobility

150 let siemens mobility

Braunschweigský závod společnosti Siemens Mobility, největší a nejstarší vývojový a výrobní závod pro železniční zabezpečovací a automatizační technologie na světě, slaví 150. výročí svého založení. Závod v roce 1873 založili podnikatel Max Jüdel a strojní inženýr Heinrich Büssing, v následujících desetiletích ho postupně převzala společnost Siemens. Inovace z Braunschweigu trvale formovaly vývoj železniční infrastruktury po celém světě. V současné době Siemens Mobility v závodě v Braunschweigu pokračuje ve výzkumu a vývoji technologií, díky nimž je železniční infrastruktura efektivnější, udržitelnější a spolehlivější. Společnost Siemens Mobility vytvořila jedinečné produktové portfolio, investovala do výrobního závodu prostředky a vybudovala zde kvalifikovaný tým, který je propojen s Českou republikou díky vývojovému centru v Praze a v Plzni.

braunschweig standortfotos siemens

Propojení s českým vývojovým centrem
V českém R&D centru železniční infrastruktury je v současnosti více než 100 odborníků, kteří své know-how vkládají do nových produktů umožňující přechod na digitální systémy zabezpečení a řízení kolejové dopravy.

„Český tým realizuje kompletní vývoj produktů v oblasti automatizace železniční infrastruktury, od definování požadavků přes návrh architektury, vývoj softwaru, hardwaru a mechaniky až po simulaci, verifikaci, validaci, typové zkoušky a projektový management,“ řekl Lukáš Hamáček, vedoucí českého R&D centra společnosti Siemens Mobility pro automatizaci železnic.

Ohlédnutí do historie
Vraťme se však na začátek, tedy o 150 let zpátky, kdy byla společnost založena s cílem revoluce v železniční technice. Jen během prvních 20 let existence společnosti zaregistrovali její zakladatelé přes 90 patentů a postavili více než 1 000 stavědel, která ovládala přes 12 000 výhybek a návěstidel. Mimořádně rychlé rozšíření železnic v 19. století bylo neoddělitelně spjato s neustálým rozvojem zabezpečovací techniky.

braunschweig standortfotos siemens

Inovace z Braunschweigu tak od samého počátku formovaly železniční infrastrukturu v Německu – ale i ve světě. Jedním z největších průlomů v poválečném vývoji byl přechod od mechanického stavědla ovládaného manuálně k elektromechanickému řešení. Legendární bezpečnostní relé K 50 bylo základem reléových stavědel, která znamenala první krok k automatizaci železniční dopravy před nástupem počítačového věku. Vynález bezpečnostního relé K 50 v 50. letech 20. století změnil trh stejně jako první digitální stavědlo v Evropě představené v roce 2018, nebo přesun stavědla do cloudu o čtyři roky později – v této souvislosti je nutno říct, že k projektu digitalizace železniční infrastruktury významně přispívá právě české R&D centrum vývojem digitálních komunikačních a řídicích prvků zabezpečení tratí.

Budoucnost je v propojení reálného a digitálního světa
Vývoj železniční zabezpečovací a automatizační techniky je doprovázen rostoucí potřebou digitalizace. Nejnovější systém DS3 od společnosti Siemens Mobility umožňuje provozovat bezpečnostně kritické systémy na výkonných, ale běžně dostupných komerčních serverech.

infrastruktura siemens

„Využitím standardního hardware společně s výraznou centralizací řízení dopravy do jednoho bodu, lze podstatně snížit náklady na provoz a údržbu železniční zabezpečovací techniky a zároveň dosáhnout zvýšení spolehlivosti a dostupnosti systému. Toto bezpečné řešení s využitím technologie na bázi cloudu se používá v Rakousku a ve Španělsku,“ vysvětluje Lukáš Hamáček a dodává: „Také v tomto systému naleznete výrazné stopy našeho českého vývojového centra, které dodává platformu pro zabezpečení digitální infrastruktury proti kybernetickým útokům.“

Zdroj zprávy: Siemens
logo Siemens