Dožeňte ztráty! Již jen několik dní do konce výhodné registrace na MSV 2020

Pondělí 15. června je poslední termín, do kterého lze ušetřit a zajistit pro vaši firmu výhodnější pořízení expozice na letošním ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně.

62. ročník strojírenského veletrhu se koná 5.-9. října 2020 a na tomto odkazu najdete online přihlášku k účasti na MSV 2020, ale také PDF soubor s cenovými parametry stánků a dalších dodatkových služeb.

Letošní ročník mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně je doprovázen nejistotou a obavami některých firem, že nadcházející období bude podobné dlouholeté hospodářské krizi, jakou jsme zažili v letech 2008-2010. Ekonomiky evropských zemích se potýkají s propady a následky epidemie koronaviru SARS-CoV-2. Klesá poptávka a v některých zemích jsou průmyslové firmy v karanténě nebo řeší masivní výpadky pracovních sil, zakázek a tak podobně. Nicméně, současná situace je oproti krizi 2008-2010 krátkodobá (v řádech nižších měsíců) a nejde o krizi z nadvýroby. Krize z nadvýroby je charakteristická “plnými sklady” a téměř absolutním a plošným nedostatkem odbytu.

Přesto i v letech 2008 až 2010 proběhly úspěšné ročníky veletrhu MSV v Brně a firmy vyráběly byť by v omezeném režimu. Současná situace je z hlediska obchodu a strojírenské výroby mnohem příznivější. Nechybí chuť vyrábět ani investovat, většina standardních zakázek a projektů čeká na normální dokončení. Firmy mají dostatečný kapitál a nevyrábějí na sklad, banky nemají žádné zásadní problémy se špatnými úvěry, státy jsou připraveny k rozsáhlým investicím a podporám. A snad to nejpodstatnější, strojírenským firmám nechybí zakázky! Bez ohledu na osobní tragédie a nešťastná úmrtí zaviněná virovou infekcí, nelze současnou situaci a krizi z let 2008-2010 srovnávat.

Ve strojírenském, hutním a energetickém sektoru došlo k částečnému a spíše mírnému přibrzdění výroby na cca 2 měsíce a vzhledem k současnému uvolňování restrikcí v mnoha zemích lze předpokládat, že nás čeká doba celkového oživení. Pravda, je nutné počítat s druhou vlnou epidemie, ale na tu je již infrastruktura připravena lépe než na neočekávaný příchod epidemie v únoru a březnu. Nutno dodat, že převážná většina strojírenských firem i během karantény pracovala v takřka normálním režimu. Výjimkou byly pouze výrobci osobních automobilů, kteří zastavili výrobu a cca měsíc po nich i jejich subdodavatelé. Ale třeba naše Tatra nebo výrobce trolejbusů a tramvají ze Škody Transportation pracovali v normálním režimu i přes karanténu, stejně jako tisíce dalších firem. Otevřeně řečeno, situace v oblasti automotive je spíše ovlivněna negativní atmosférou kolem ideologie evropského Green Dealu (zelený úděl pro Evropu) a technicky nesmyslnými restrikcemi EU na emise dieselových i benzínových automobilů. Politický tlak na potlačení individuální dopravy a na výrobu elektromobilů má násobně vyšší zásluhu na nedobrém stavu automobilového průmyslu v Evropě než epidemie koronaviru.

Oživení tedy bude pomalejší a postupné spíše kvůli personálním možnostem zaměstnanců (ochrana před virem, otevření školek a škol pro děti atd.) než kvůli situaci na trhu a odběratelsko-dodavatelským vztahům. Ve strojírenství nepředpokládáme významné ztráty, jakkoli jsou v tisku a v globálních součtech vydávány za téměř astronomické, protože k nim není žádný relevantní důvod. Rok má 12 měsíců, takže snížení objemu výroby o max. 20-30% po dobu 2-3 měsíců není nic fatálního, i když se v celoročním hospodářském výsledku firem může projevit až 10% snížením obratu. Mediální hra o “náhrady zisku” a případná odškodnění placená státem nemá se skutečnou situací většiny strojírenských firem nic společného.

Následující měsíce patrně budou charakteristické snahou firem dohnat ztracený čas a ušlé zisky. Tam kde došlo pouze k lokálním komplikacím ve formě zavedení nezbytných antivirových opatření, se situace téměř nezmění, ale agilní majitelé mohou využít oživení k obecnému zlepšení pozice firmy. Investice mohou být z počátku možná opatrnější, ale aktuální zkušenosti s největší pravděpodobností budou více inspirovat firmy k posílení automatizace a robotizace výrobních kapacit.

Koronavirus nám letos vzal Hannover Messe, vídeňský INTERTOOL, pražské veletrhy FOR INDUSTRY, zlínské Dny otevřených dveří Tajmac-ZPS a další obchodně-prezentační akce. Říjnový MSV 2020 v Brně tak bude pro mnoho návštěvníků a vystavovatelů unikátní obchodní příležitostí. Jsme přesvědčeni, že veletržní “abstinence” se projeví extrémně vysokým zájmem návštěvníků o strojírenský veletrh v Brně. Pro dodavatele strojírenských technologií by bylo velkou chybou tento potenciál nevyužít a zahodit šance na dobré obchody.

V pondělí 15. června končí možnost zvýhodněné registrace na MSV 2020. Tady najdete přihlášku na MSV 2020.

Těšíme se na setkání na brněnském výstavišti 5. až 9. října 2020

zakazka