Společnost ZKL vítězí díky inovacím

ZKL

Brněnský strojírenský koncern ZKL si z letošního veletrhu odveze další motivaci k inovacím – Zlatou medaili za asymetrické soudečkové ložisko pro použití v převodovce domíchávače betonu. Právě inovace drží tohoto tradičního českého výrobce valivých ložisek a největšího výrobce speciálních a technologických ložisek ve střední Evropě na špici v oboru.

ZKL

Vývojem a výrobou speciálních ložisek pro uložení bubnu domíchávače se společnost ZKL, letos vystavující v pavilonu F na stánku 80, zabývá již dlouhá léta. Historicky vznikaly různé návrhy provedení hlavních ložisek, zkoušelo se například speciální dvouřadé kuličkové ložisko s kulovou plochou na vnějším kroužku, ale vývoj se ustálil na dvouřadém soudečkovém ložisku se symetrickými soudečky a širším vnějším kroužkem. Zlatou medaili si však společnost ZKL odváží za asymetrickou konstrukci radiálních soudečkových ložisek.

„Asymetrická konstrukce patří k novým řešením,“ říká vedoucí Odboru konstruování a technických výpočtů ZKL Libor Nohál. Řada valivých uložení je v praxi často problematicky řešitelná standardním ložiskovým sortimentem. Proto společnost ZKL „šije řešení na míru“. Příkladem je právě uložení výstupního hřídele převodovky otáčejícího bubnem domíchávače betonu nebo hlavní hřídel větrných elektráren. „Tato uložení jsou charakteristická nízkými otáčkami, relativně významným radiálním zatížením, potřebou naklopitelnosti ložisek a značnými jednostranně působícími axiálními silami,“ upřesňuje Libor Nohál.

ZKL

Proti konkurenci se společnost ZKL prosazuje vedle nových konstrukčních řešení a optimalizací vnitřní geometrie nových i stávajících výrobků také volbou materiálů. „Zdokonalujeme se a vyvíjíme v tepelném zpracování. Používáme i nové druhy speciálních povlaků,“ uvádí Libor Nohál.

V současnosti má společnost ZKL před sebou několik velkých výzev. Vzhledem k bouřlivému vývoji obnovitelných zdrojů energie cílí na širokou škálu produktů pro vodní a větrné elektrárny. Například pro vodní elektrárnu Dalešice dodala již ložisko o váze tři tuny, další výrobky směřovaly loni do dvou elektráren v zemích EU. V případě větrných elektráren vyvíjí nový pár ložisek pro 4,5 MW elektrárny s osazením ložisek o vnitřních průměrech 950, respektive 900 mm a hmotnosti až 1500 kg.

ZKL

Připomeňme ještě jeden úspěch produktů ZKL, tentokrát v kolejové a železniční dopravě. Česká ložiska se totiž objeví v Indii, kde je dostane téměř osm tisíc lokomotiv a 257 tisíc vagónů. „Vyhráli jsme tendr na nákup soudečkových nápravových ložisek a porazili jsme devět konkurentů. Úspěch není samozřejmý, stojí za ním velké úsilí obchodníků, techniků i pracovníků ve výrobě,“ uzavírá Libor Nohál. O zájmu indické strany svědčí ostatně skutečnost, že se druhý den veletrhu do brněnského sídla a výrobního závodu ZKL vydala indická delegace.

Zdroj zprávy: BVV