EICMA 2023: Bosch udává směr budoucnosti se softwarovými řešeními a novými systémy hnacího ústrojí

EICMA 2023: Bosch

Digitální, propojený, elektrifikovaný: Svět mobility se mění a motocykly spolu s ním. Společnost Bosch, která již zvýšila bezpečnost jízdy na motocyklu díky systému kontroly stability motocyklu (MSC), má v rukávu řadu dalších technologických inovací. Díky inovativním systémům asistence pro jezdce a hnacímu ústrojí, jakož i novým řešením elektrifikace a inteligentní konektivity zůstává Bosch v rychlém pruhu segmentu dvoukolových vozidel.

EICMA 2023 Bosch moto

Společnost má především potenciál k dobrým výsledkům v oblasti softwarových řešení, která nabývají na významu i na trhu s motocykly.

“Svět jednostopých vozidel prochází zásadními změnami a společnost Bosch vyrábí motocykly vhodné pro budoucnost. Bosch se vyzná v oblasti softwaru a elektromobility a tyto znalosti využívá ve světě motocyklů.” řekl Geoff Liersch, vedoucí divize Two-Wheeler & Powersports, na motocyklovém veletrhu EICMA 2023 v Miláně.

Poptávka po řešeních Bosch pro motocykly a motorová vozidla roste a s ní i obchodní čísla: V letech 2019 až 2023 vzrostl obrat divize Bosch Two-Wheeler & Powersports v průměru o 8 %, a to navzdory nestabilnímu ekonomickému prostředí. Průměrný růst celosvětového trhu s motocykly ve stejném období činil pouze 1–2 %. Na špičkových nápadech a řešení pro motocykly, čtyřkolky a sněžné skútry dneška i zítřka nyní pracuje po celém světě přibližně 500 zaměstnanců společnosti Bosch, což je trojnásobný nárůst oproti roku 2016. Zároveň má tým přístup k síti vývojářů a inženýrů obchodní oblasti Bosch Mobility.

EICMA 2023: Bosch

„Společnost Bosch je klíčovou hybnou silou inovací na trhu s dvoukolovými vozidly. Našim zákazníkům nabízíme vše od jednotlivých komponent až po kompletní systémová řešení. Díky tomu jsme úspěšní z technologického i obchodního hlediska,“ říká Liersch.

Technologie Bosch spojuje prožitek z jízdy a technologický pokrok
Funkce na vyžádání, které jsou v automobilovém průmyslu stále běžnější, se prosazují i u dvoukolových vozidel. Společnost Bosch zde pokračuje v rozvíjení svých klíčových kompetencí: Vyvíjí řešení, která spojují technologický pokrok a prožitek z jízdy. Softwarová řešení Bosch umožňují motocyklům instalovat nové funkce i po zakoupení vozidla.

„V závislosti na výrobci poskytnou aktualizace budoucím zákazníkům možnosti následného předání funkcí, což jim poskytne personalizovaný zážitek z jízdy po celou dobu životnosti vozidla,“ říká Liersch. „Díky našim rozsáhlým zkušenostem v oblasti systémů můžeme tyto aktualizace navrhnout pro všechny hlavní funkce vozidla.“

Na požádání tak lze přidat speciální nebo pokročilé jízdní režimy pro závodní dráhu nebo jízdu v terénu, stejně jako komfortní funkce pro příští dlouhou cestu. To lze snadno provést prostřednictvím vlastního chytrého telefonu: Nové funkce se stáhnou přes aplikaci výrobce vozidla a poté se aplikují na motocykl.

EICMA 2023 Bosch

Pro výrobce je toto řešení vhodné i pro elektrická dvoukolová vozidla. V závislosti na požadavcích dané země nebo na třídě řidičského průkazu lze například nastavit nebo odstranit úroveň přidávání plynu pro různé rychlosti. Díky stejné funkční architektuře umožňuje společnost Bosch aktualizace softwaru over-the-air. Ty lze stáhnout z cloudu prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu řidiče a nahrát je do motocyklu nebo motorového vozidla – například za účelem provedení příslušných aktualizací nebo zlepšení funkcí vozidla. To zvyšuje bezpečnost a pohodlí a zároveň pomáhá výrobcům rychleji obsloužit trh a snáze zavádět inovace.

EICMA 2023 Bosch

Bosch představuje nový elektrický pohon s výkonem 6 kilowattů
Software není jedinou oblastí, kde společnost Bosch dosahuje pokroku. V oblasti hardwaru se společnost zaměřuje na nový vývoj pro efektivní řízení spalovacích motorů a zároveň pracuje na řešeních pro elektrické pohony. Do roku 2026 chce Bosch v rámci celé skupiny dosáhnout obratu z elektromobility ve výši 6 miliard eur, což je trend, který nabírá na síle i v divizi Two-Wheeler & Powersports.

„Zejména v asijských zemích, kde jsou dvoukolová vozidla často základem mobility, může elektrifikace přispět k výraznému zlepšení kvality ovzduší a kvality života,“ řekl Liersch.

Zatímco doposud se pozornost soustředila na menší výkonnostní třídy elektrických pohonů do 3 kW, Bosch nyní razí novou cestu. Jeho integrovaný elektrický pohon o výkonu 6 kW spojuje radost z jízdy s každodenní užitečností. Díky svým výkonovým parametrům je nový motor ideální pro vozidla, jako jsou velké skútry nebo klasické motocykly, a to jak v městském prostředí, tak pro terénní výlety.

Bosch integrovaný elektrický pohon o výkonu 6 kW

Jak upozornil Liersch:„Nový motor Bosch o výkonu 6 kW, jehož výroba začne v roce 2025, umožní výrobcům elektrifikovat segmenty dvoukolových vozidel, které dosud využívaly spíše technologie spalovacích motorů. Tímto způsobem vycházíme vstříc nejen potřebám každodenní mobility ve městech, ale také touze pro radosti z jízdy mimo městská centra.“

Řešení 2 v 1 od společnosti Bosch nabízí integrovanou koncepci řízení motoru s řízením vozidla a měničem. Jeho kompaktní konstrukce, známá jako one-box solution, uvolňuje úložný prostor ve vozidle pro baterii – podobně jako e-náprava Bosch pro osobní automobily. Kromě toho má motor pasivní koncepci chlazení: Pohon je chlazen proudem vzduchu namísto složitého systému vodního chlazení. Výrobci, kteří se rozhodnou pro nový elektromotor Bosch, tak mohou ušetřit náklady na systém.

Zdroj zprávy: Bosch
Bosch