Výroba autoprůmyslu nad předkrizovými hodnotami

autosap

V prvních dvou měsících 2024 bylo na linkách tuzemských výrobců osobních vozidel zkompletováno již celkem 263 028 vozidel. To představuje meziroční nárůst o 22,3 %. Přírůstek zaznamenali také výrobci autobusů, a to o více jak 7 % na 678 ks. S celkovým výsledkem 152 ks a téměř 40% meziročním nárůstem se dařilo i výrobě motocyklů. V segmentu elektrických vozidel bylo do konce února vyrobeno celkem 18 536 elektrických vozidel, z nichž 13 286 bylo čistě elektrických a 5 250 s plug-in hybridním pohonem.

autosap hyundai
Výroba vozidel v nošovickém závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech. | Foto: HMMC

„Nejen lednové, ale i únorové údaje výroby vozidel překonávají v absolutních číslech ty nejlepší výsledky z doby před krizí. Navzdory výpadkům některých komponent či zprávám o ekonomickém ochlazení tak autoprůmysl i nadále podporuje českou ekonomiku. Vozidlům tuzemských značek se totiž daří jak na domácím, tak na evropském trhu. To nakonec potvrzují údaje nejprodávanějších značek v Evropě podle počtu prodaných vozidel, kde se Toyota a Škoda Auto umístily mezi prvními třemi,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Osobní vozidla
V lednu a únoru bylo v České republice vyrobeno 263 028 osobních vozidel, tj. meziročně o 22,3 % více než v prvních dvou měsících předchozího roku. Elektrických vozidel bylo v daném období vyrobeno 18 536 ks a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů dosahoval 7 %. Celkem bylo vyrobeno 13 286 bateriových BEV a 5 250 plug-in hybridních PHEV vozidel.

Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila v lednu a únoru ve svých tuzemských závodech 161 733 osobních automobilů (+14,1 %). Elektrických vozů (bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila Škoda
8 605 ks, tj. 5,3 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 7 015 vozidel bateriových BEV a 1 590 vozidel plug-in hybridních.

V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo za první dva měsíce vyrobeno celkem 58 800 vozidel, tj. o 8,7 % více než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 6 271 ks čistě elektrický a 3 660 ks plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily 16,9 % z celkové produkce.

V kolínské Toyotě v prvních dvou měsících zaznamenali nárůst produkce o 120 %. Ten je dán především nižší srovnávací základnou z minulého roku, ve kterém automobilka kvůli nedostatku komponent odstavila výrobu na téměř celý měsíc únor. V absolutním vyjádření bylo v Kolíně v úvodu letošního roku vyrobeno celkem 42 495 osobních automobilů. Téměř 47 % z nich tvořila vozidla hybridního modelu Yaris HV.

Autobusy
V lednu a únoru 2024 bylo v Česku vyrobeno o 45 autobusů více než ve stejném období loňského roku. Celková hodnota výroby tak dosáhla počtu 678 autobusů, který představuje 7,1% nárůst oproti předchozímu roku.

Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 642 autobusů, tedy o 9,9 % více než ve stejném období loňského roku. SOR Libchavy dokázal v prvních dvou měsících tohoto roku vyrobit 31 autobusů, tj. o 14 ks méně než vloni.

Společnost KHMC vyrobila v lednu a únoru 5 ks minibusů. V segmentu elektrických pohonů nebyl v prvních dvou měsících vyroben žádný elektrický autobus.

Motocykly
Obdobně jako ostatní kategorie vozidel, tak i tradiční výrobce motocyklů – JAWA Moto zaznamenal meziroční nárůst výroby. Z výrobní linky tuzemské značky sjelo celkem 152 motocyklů (+39,4 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 43 motocyklů více než v lednu a únoru loňského roku.

Zdroj zprávy: Sdružení automobilového průmyslu ČR

AutoSAP