Zpřísnění parametrů EU ETS znamená růst cen energie pro průmysl

plyn

Dohoda dosažená 18. prosince mezi Radou a Evropským parlamentem podle předběžných výsledků závěrů jednání není dobrou zprávou pro český průmysl. Zpřísnění parametrů hlavního nástroje snižování emisí skleníkových plynů EU ETS povede k dalšímu růstu ceny emisní povolenky, což znamená růst vstupů nejen pro řadu průmyslových podniků, ale povede také ke zdražení elektřiny a tepla. Rada a Evropský parlament schválily úpravy EU ETS v přísnější podobě, než byl návrh Evropské komise.

„Už současná cena emisní povolenky bezpochyby motivuje ke snižování emisí, není proto potřebné její další umělé navyšování. Snížení emisí o 62 % ve srovnání s rokem 1990 lze dosáhnout nákladově efektivně a zároveň předvídatelně pro všechny účastníky trhu navýšením pouze lineárního redukčního faktoru. Žádná další opatření jako je rebasing nebo odebrání povolenek do rezervy tržní stability (MSR) nejsou potřeba. Aplikace těchto opatření povede jen k dalšímu růstu ceny povolenky, což dále zhorší pozici průmyslových firem v ČR a v Evropě,“ říká Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR.

plyn

 

„Místo, aby se Rada dohodla na uvolnění emisních povolenek z MSR a snížila tak aspoň částečně její cenu, což by se také pozitivně promítlo do ceny elektřiny a tepla, souhlasila naopak s dalším stažením povolenek z trhu. Rada podlehla tlaku Evropského parlamentu na překotné snižování emisí, který si stále neuvědomuje realitu, před níž evropský průmysl nyní stojí,“ doplňuje Bohuslav Čížek.

Hlavní břímě tlaku na snižování emisí opět ponese průmysl, protože rozšíření o další sektory se odkládá na rok 2027. Zpřísnění podmínek ve zpoplatnění emisí uhlíku také není doprovázeno posílením opatření proti úniku uhlíku. Naopak má dojít např. ke snížení bezplatné alokace emisních povolenek a to již od roku 2026. V té době nebude vůbec jisté, jestli CBAM bude funkční a efektivní opatření.

ADK

Reklama

„Pro další podrobnější vyjádření k EU ETS, MSR, CBAM, SCF a Modernizačnímu fondu musíme zanalyzovat celý schválený text, který dosud není k dispozici,“ uzavírá Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Zdroj zprávy: Svaz průmyslu a dopravy ČR
Svaz průmyslu