Komentář generálního ředitele CzechTrade Radomila Doležala k výsledkům českého exportu za prosinec 2023
Prosincový pokles 7,2 %, který ukazují aktuální statistiky zahraničního obchodu, jen potvrzuje negativní trend českého exportu, jehož jsme svědkem v roce 2023, kdy během tří posledních kvartálů poklesl český export o téměř 2,5 %. Jen díky výborným výsledkům prvního kvartálu loňského roku může český export vykázat slabý meziroční růst o 0,6 %. Mírně pozitivní zprávou z hlediska diverzifikace je, že růst se spíše odehrával v zemích mimo naše hlavní trhy tvořících 80 % exportu. Příkladem je Ukrajina, Turecko nebo Mexiko.
“Z hlediska průmyslových oborů vykázaly solidní meziroční růst exportu sektory motorových vozidel, ostatních dopravních prostředků a potravin, ovšem nedokázaly čísla přetavit ve vyšší celkový růst, uvedl Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade a dodává: „Pozitivní zprávou do budoucna by mohla být data meziročního porovnání hodnoty nových zahraničních zakázek ve vybraných sektorech, která v listopadu a prosinci vzrostla o 0,8 %, respektive 1,5 %. Příležitostí pro exportéry k posílení vývozu může být jejich účast na Meeting Pointu CzechTrade, který letos proběhne 27.-28. února v O2 universum Praha. Konzultace českým firmám nabídne 56 zástupců zahraničních kanceláří CzechTrade. Ti exportérům poskytnou zpětnou vazbu, zda produkt nebo služba může na trhu reálně uspět, a navrhnou individuální řešení vstupu na trh, což jsou unikátní informace, které lze z konzultací získat.”
O agentuře CzechTrade
CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již 26 let je partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. Zahraniční kanceláře agentury CzechTrade poskytují služby v 64 zemích na pěti kontinentech.
www.czechtrade.cz
Zdroj zprávy: CzechTrade